ASTRONOMSKI KROŽEK Gimnazije Šentvid, Boris Kham - pisma bralcev v Delu
Profesor Boris Kham je 27.6.2006 v Delu, pisma bralcev, 
objavil odličen kritičen članek na temo odnosa medijev do mladih
raziskovalcev s področja naravoslovja.
Elan mladih je pozabljen/prezrt
K temu razmišljanju me je spodbudil dogodek v sredo 14. junija 2006 na gimnaziji Šentvid.
Ta dan so pripravili na njihovi terasi v astronomskem observatoriju predstavitev prevoda 
knjige Astronomija, ki jo je iz nemščine prevedel prof. Ludvik Jevšenak, ki je bil 
učenec prof. Pavla Kunaverja. Kolegi so želeli ob tem predstaviti delovanje 
astronomskega krožka, ki deluje od l. 1957. Pri njegovi ustanovitvi je 
sodeloval tudi prevajalec knjige. Krožek pa je vodil prof, Pavle Kunaver 
do leta 1970, ko je bil star 81 let.
Ko sem prišel in pogledal okoli sebe, sem opazil le peščico navdušencev, 
medijev ni bilo, razen radia Ognjišče. Povprašal sem vodjo krožka prof. 
Zorko Vičarja, koliko vabil so poslali. Odgovoril je več kot 150, v katerih 
so lepo napovedali, da bodo predstavili poleg knjige, še njihovo ustvarjalno 
raziskovalno delo. 
Ob tem sem se spomnil, da smo tudi na gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana 
razposlali več kot sto vabil za predstavitev treh uspelih projektov v mestni 
hiši (Internetni prenos kolobarjastega Sončevega mrka iz Madrida, Opazovanje 
popolnega mrka v Egiptu, mednarodni tabor Menata v okviru projekta Comenius), 
a mediji se niso odzvali, so nas prezrli. Prireditev pa je podprla Mestna 
občina Ljubljana. Zamislil sem se.
 
Ko prebiram dnevno časopisje ugotavljam, da je malo novic povezanih z 
pozitivnimi prizadevanji mladih. Radi godrnjamo čez to mladino in hitro 
zapišemo o njihovih stran poteh. če se ozrem okoli sebe, opazim, da so 
slovenski učenci in dijaki uspešni na najrazličnejših olimpiadah in 
tekmovanjih (matematična, fizikalna…), da naredijo najrazličnejše 
raziskovalne naloge in da so ustvarjalni na literarnem področju, 
a malo je medijskega odziva.
Zakaj je pomembno, da dnevno časopisje prinaša novice o ustvarjalnosti mladih. 
Mlademu je velika vzpodbuda, da so tudi drugi opazili njegovo delo. 
To ga motivira za nadaljnje delo.  Mentorja pa lahko vzpodbudi, da se 
bo z mladimi še naprej ukvarjal. Pomembno je, da naši družbi pokažemo, 
pozitivno ustvarjalnost mladih in ne samo  njihovih napaka in spodrsljajev. 
Moramo se odločiti za ustvarjalno mladino, to pa pomeni vložiti dovolj 
sredstev v razne raziskovalne in ustvarjalne krožke, delavnice, srečanja 
(npr. Zaupaj v lastno ustvarjalnost). če naredimo nacionalni program v to 
smer, potem bo manj odklonov v družbi.
Večkrat slišim, da je odnos do narave in naravoslovja v krizi, družboslovje 
je nekaj. Kako malo bi bilo, če bi mediji obiskali dogodek v mestni hiši in 
na gimnaziji Šentvid, ter posredovali kako mladi odkrivajo lepoto, harmonijo 
in smotrnost narave. Poleg tega pa merijo, raziskujejo in s tem preizkušajo 
naravne zakone, ki vladajo v vesolju. Naj naštejem nekaj meritev, ki so jih 
opravili dijaki in dosegli solidne rezultate: oddaljenost Zemlja – Luna, 
masa Jupitra, premer Lune, raziskujejo svetlobno onesnaženje…Dijaki tudi 
veliko slikajo in iščejo nove objekte na nebu. Pri svojem delu uporabljajo 
sodobno tehnologijo npr. CCD kamero. Omeniti moram nekaj zahtevnejših 
projektov, ki so jih izpeljale gimnazije v zadnjem času in to je prenos 
zanimivih astronomskih dogodkov po internetu:
prehod Venere preko Sončeve ploskve  2004 (gimnazija Jožeta Plečnika, 
gimnazija Šentvid, Tehnični šolski center Nova Gorica), delni Sončev 
mrk 2003 (gimnazija Jožeta Plečnika), kolobarjasti Sončev mrk iz 
Madrida 2005 (gimnazija Jožeta Plečnika), popolni Sončev mrk iz 
Turčije 2006 (gimnazija Šentvid). Gimnazija Jožeta Plečnika je 
posnela popolni Sončev mrk v Egiptu 2006 in čez nekaj ur poslala 
prve posnetke iz Aleksandrije na njeno spletno stran. 
Če niso to uspehi, ki popularizirajo naravoslovje in so vredni, 
da se o njih poroča, kaj je potem vredno objave. Vendar moramo 
vedeti, da je to le mali ustvarjalni delec v mozaiku ustvarjalnosti 
mladih na Slovenskem, ki si zasluži pozornosti.
Boris Kham, prof. fizike
Gimnazija Jožeta Plečnika Ljubljana
Oglej si povzetek 
predstavitev knjige Astronomija - 14. junij 2006,
 knjigo je predstavil prevajalec Ludvik Jevšenak
Nazaj na domačo stran.