Franc KRNJAK
SREDIŠČE V DEČKOVEM ČASU
V nadaljevanju bom skušal prikazati družbene kot tudi politične razmere v
Središču ob Dravi v času življenja dr. Ivana Dečka.
Drugo polovico 19. stoletja zaznamujejo številni družbeni in politični pretresi,
ki ne zaobidejo niti trga Središče. Predstavil pa bom tudi Dečkov rod, ki ima v
Središču globoke korenine. Toda potomstva, ki bi nadaljevalo neposreden Dečkov
rod v Središču ali kje drugje, ni. Za časa življenja dr. Ivana Dečka so se
dogodili pomembni premiki za Slovenijo in Slovence. Seveda je bil pozneje v ta
dogajanja globoko vpet tudi on. Njegova prerana smrt je bila močan udarec za
resnične štajerske rodoljube. Ob koncu prispevka pa je beseda še o Dečkovem
nečaku dr. Niku Vrablu, nekdanjem upravniku mariborske kaznilnice.
Uvod
V dobi po evropski meščanski revoluciji, z vzpostavitvijo absolutizma in pozneje
dualizma, je prišlo do velikih družbenih pretresov. Tem pretresom se niti
Središče ni ognilo. Še posebej v šolstvu, saj je Vatikan s konkordatom 1855.
leta dal katoliški cerkvi popoln nadzor nad šolstvom. Na Hrvaškem in Madžarskem
je bila uvedena nemščina kot uradni jezik, Bachovi huzarji[1] pa so dosledno
izvajali centralistično-absolutistično politiko. Toda takšen represivni pritisk
ni dolgo trajal. Vzporednico s trajanjem absolutizma, še posebej pa njegov
konec, sem navezal z Dečkovim rojstvom. Leto 1859 je zaznamovano s padcem
Bachovega absolutizma[2], s smrtjo absolutističnega ideologa Metternichovega
sistema[3] in seveda avstrijski poraz v Italiji. V tem času, v drugi polovici
stoletja, so se dogajali, posebno v Sloveniji, ki je bila del habsburške
monarhije, pomembni in prelomni dogodki, kar se tiče slovenstva. Slomšek je
ustanovil v Celovcu Mohorjevo založbo[4], deset let pozneje, 1861. leta, je
februarski patent prinesel začetek ustavnega življenja v monarhiji, isto leto so
bile ustanovljene čitalnice v Trstu, Mariboru in Celju, ki so se pozneje
razširile kot gobe po dežju. 1863. leta je bil ustanovljen Južni Sokol in leto
pozneje Slovenska matica. Tri leta, do leta 1867, je v Celovcu Andrej Einspieler
izdajal časnik Slovenec, beneški Slovenci so po porazu Avstrijcev (1866) prišli
pod italijansko oblast in leto dni pozneje (1867) je bila monarhija s pogodbo
razdeljena na avstrijski in ogrski del. Prvo bèsedo[5] je organiziral, leta
1863, ljutomerski duhovnik dr. Anton Klemenčič v svoji vili nad Ljutomerom. Nato
sledi bèseda v Mali Nedelji 1867 leta in nato taborsko gibanje. Prvi slovenski
tabor v Ljutomeru je bil zagon za vseh nadaljnjih osemnajst, ki so se odvijali
na slovenskem narodnostnem ozemlju. Doba taborov je trajala sorazmerno kratek
čas, do avgusta 1871. leta, toda kljub vsemu so tabori močno prebujali narodno
zavest.
V Ljubljani je prišlo l. 1870 do prvega zborovanja slovenskih, hrvaških in
srbskih politikov iz dežel pod habsburško vladavino. Toda danes je jasno, da je
jugoslovansko povezovanje leta 1870 vzpodbudila prusko-francoska vojna
(1870/71), ki je prinesla strah pred razpadom monarhije in bodočnostjo južnih
Slovanov. Na zborovanju so izrazili željo po skupnem življenju. Leta 1890, ko je
dr. Dečko snoval načrt za nakup zemljišča in nato gradnjo narodnega doma v
Celju, je po dolgih zdaj glasnih, zdaj tišjih, nasprotjih med ˝klerikalci˝ in
˝liberalci˝, je bilo ustanovljeno Katoliško politično društvo, ki se je leta
1905 preimenovalo v Slovensko ljudsko stranko. Leto pozneje (1891) pa so
liberalci ustanovili svoje politično Slovensko društvo, ki se je pozneje prav
tako preimenovalo v Narodnonapredno stranko.
Kmalu za tem, leta 1894, je Janez Ev. Krek začel ustanavljati slovenske
posojilnice, hranilnice in kmečke nabavnoprodajne zadruge. Začel je delovati med
delavstvom v smeri krščanskega socializma in tako ustanovil leta 1897 Slovensko
krščansko-socialno delavsko zvezo. Leto prej so levi socialdemokrati v Ljubljani
ustanovili Jugoslovansko socialdemokratsko stranko, ki naj bi bila ˝skupen boj
vseh jugoslovanskih siromakov˝.
Pomembno za slovenstvo, še posebej pa za Ljubljano, je bilo leto 1908. Ko je dr.
Dečko umiral v sanatoriju blizu Gradca, je na Ptuju potekala, v nedeljo 13.
septembra, skupščina družbe sv. Cirila in Metoda. V ta namen je nemško časopisje
razpihovalo strasti in sovraštvo s pozivi, da nemška skupnost ne sme mirno
gledati tega zborovanja. Ko so se Slovenci z vlakom pripeljali na Ptuj, jih je s
tuljenjem pričakala razjarjena nemška mladina in jih pred Narodnim domom
obmetavala z jajci in polivala obarvano vodo[6]. Kljub močnim policijskim silam,
ki so bile pristranske, je razjarjena nemška drhal pretepala mimoidoče.
Vest o ptujskih dogodkih se je kmalu razširila vse do Ljubljane. Kmalu za tem so
mladi Ljubljančani hoteli obračunati s člani nemškega visokošolskega društva (z
burši), vendar so jim močne policijske sile to preprečile. V Ljubljani je
vladalo napeto stanje z občasnim razbijanjem nemških trgovin vse do 20.
septembra 1908, ko so mesto preplavili orožniki in vojska. To je Ljubljančane
tako razkačilo, da so se ponovno podali na ulice. Vojska je postajala vsak
trenutek nasilnejša in je začela mimoidoče napadati z bajoneti. Zvečer so vojaki
na Pogačarjevem trgu začeli streljati vse povprek in pri tem ubili 15-letnega
Ivana Adamiča in 24-letnega stavca Rudolfa Lundra. Kljub obsednemu stanju se je
njunega pogreba udeležilo okoli 30.000 ljudi. Po tem so v Ljubljani nemške
napise v veliki meri zamenjali slovenski, mesto pa je dobilo slovensko
podobo[7]. Žal tega dr. Dečko, ki je bil takrat na smrtni postelji, ni dočakal.
Dogodki v Središču
Kakor drugod po Sloveniji, kjer je bila kolikor toliko avtonomnost takratnih
oblasti v rokah mest in trgov, med katere nedvomno spada takratni trg Središče,
je bilo družbeno, gospodarsko in politično, kakor tudi versko življenje zelo
razgibano. Kot prvi resni in javni poskus Središčanov za Združeno Slovenijo
velja podpis peticije, iz leta 1848. Iz takratnih občin (gmaijna) Središče,
Obrež, Godeninci in Grabe je peticijo podpisalo skupaj 124 oseb[8]. Tako je
druga polovica 19. stoletja, po marčni revoluciji, prinesla pozitivne premike na
vseh področjih. Ti premiki tako ne zaobidejo niti narodno zavednega trga
Središča ob Dravi. Z uvedbo splošne in tajne volilne pravice leta 1907 pa se na
Štajerskem pojavi rahla oblika demokracije[9].
V letu 1858 začne država z gradnjo kraka južne železnice proti Budimpešti.
Železnica je svečano predana v promet 1860. leta, prav tako pride isto leto v
Središče pošta. V trgu je bilo ustanovljeno bralno društvo Edinost (1883). Ko se
je pozneje, leta 1907, ustanovila Javna ljudska knjižnica, je ves inventar
(knjige) pripadel tej ustanovi. Tudi sicer je bilo v trgu razgibano društveno in
gospodarsko življenje. V tem času najdemo močno obrtno zadrugo, Hranilnico in
posojilnico, Gospodarsko zadrugo, v trgu so delovali od l. 1902 zadružna
tehtnica, mlin, oljarna. Zelo razvita je bila govedoreja pincgavske pasme, zato
je občina ustanovila mlekarsko in sirarsko zadrugo. Mlekarna ni bila last
Zadruge, njen lastnik je bil tržan Jakob Klemenčič[10]. V trgu je bilo l. 1886
ustanovljeno Gasilsko[11] in l. 1900 Bojno in veteransko društvo.
Zelo pomemben dogodek, v katerem je sodeloval tudi dr. Dečko[12], je bil ˝zadnji
tabor˝, s katerim so Središčani počastili slovenskega pesnika, Prešernovega
sodobnika, Štefana Modrinjaka[13]. V ozadju Modrinjakovega spomina pa je bil
močan narodnostni naboj. Ni naključje, da so ravno v Središču priredili ta
narodni zbor. Narodnozaveden trg je bil najvzhodnejša trdnjava slovenstva.
Dovoljenje za Modrinjakovo slovesnost je bilo zelo težko dobiti, toda vztrajna
organizatorja središki kaplan Čagran in Božidar Raič, sta s trdno voljo, z
zvitostjo in diplomacijo uspela dobiti dovoljenje. Slovesnost je bila napovedana
za 25. september 1881. Velika manifestacija slovenstva in slovanstva, ki se je
je udeležilo okrog 1500 ljudi, tudi iz sosednjega Varaždina in od drugod.
Osrednji dogodek se je odvijal pred pesnikovo rojstno hišo v Poštni ulici.
Seveda sta bila na tej svečanosti starosta štajerskih Slovencev središki rojak
iz Celja dr. Štefan Kočevar in poznejši vodja štajerskih Slovencev dr. Ivan
Dečko. Dečko je bil v tistem času na študiju prava v Gradcu. Narodna svečanost,
kot jo je imenoval avtor v Slovenskem narodu, se raduje ob takšni manifestaciji
slovenstva, ki so jo pripravili skupaj z ormoško Slogo Središčani z g. Čagranom
in g. županom Čulekom na čelu[14].
˝Ob 10. uri predpoludne pričela se je svečanost omenjenega središkega pesnika.
Zbralo se je uže na vse zgodaj kacih 1500 ljudij v lepem in prijaznem slovenskem
Središči… Kako sem se lepo oddahnil, pripeljavši se iz znanega ˝nemškega˝ mesta
v prijazen slovenski trg Središče…˝[15] Pred postavljenim šotorom[16] je s
pozdravnim nagovorom sprejel goste predsednik ormoške ˝Sloge˝ dr. Ivan Geršak.
Nato so se udeleženci ob spremstvu godbe podali do podružnične cerkve (kapele),
kjer je daroval slovesno sv. mašo Središčan Frančišek Sejnkovič. Slovesnost pri
bogoslužju so popestrili pevci iz Ormoža in s Ptuja in dijaki iz različnih
krajev. ˝Pred pesnikovo rojstno hišo bila je deklamacija, katero je g. Dečko
(Središčan) jako dobro izvršil, naši izvrstni pevci pa so potem zapeli
˝Jadransko morje˝, katera pesem se je pela precizno…˝ Za to priložnost je
ljudski tribun in pesnik ˝slovenskega Štajerja˝ Božidar Flegerič napisal
pomenljivo in domoljubno pesem.
Nato je nastopil Božidar Raič. Govornik, da mu ni bilo takrat daleč naokoli
enakega. Njegov ognjeviti govor je dvigoval množico. Z odra je rohnelo
Božidarjevo domoljubje, ki sta ga prekinjala glasno odobravanje in aplavz[17]. V
govoru se je sprehodil vse od francoske republike, Napoleona, ko je bil poražen
pred Moskvo, ˝ki je 1812 od 15 – 21 kimovca pokončal matuško Moskvo strahoviti
požar, vsled katerega potemnela je orlu francezkemu krvava slava[18]...˝
Dotaknil se je leta 1848 in bana Jelačiča, njegovega pohoda preko varaždinskega
mostu, ko je šel pokorit Madžare. ˝Košut, pomagjarjeni Slovak, oziroma magjaron
in voditelj magjarskega upora zolil[19] je oholo: jaz ne poznam Hrvatske na
zemljevidu…˝ Po uvodu je usmeril svoj govor k slovenstvu in k Slovencem. Povzel
je vsebino Krempljeve knjige ˝Dogodivšine Štajerske zemlje˝, iz katere je
citiral poseben pogled na Slovence. Pravi, ˝da po pravici graja Slovence zato,
ka je Slovenec od nekdaj tak bedak, ka drugih proso hrani, svoje pa daje
vrabljem pozobati… gospoda je rekla, da kmetovje in prosti ljudje, posebno
Slovenci, naj z junci seno jedo in z njimi se ima delati kakor z osli˝. Govor je
na trenutke dosegal vrelišče. Besede, da ˝slavič in jastreb nemata v istej
kletki prostora˝, so jasno povedale kakšno je sožitje med Slovenci in Nemci,
kljub temu da je nadvojvoda Janez obljubil Slovencem neke vrsto samostojnosti.
˝Krajnska na sredini svojih posestrim še razmerno najmenje trpi tujstva. Čvrsti
in jaki Medjimurci in kajkavsko narečje govoreči Prekdravci in Prekosotlavci
tudi spadajo, kar je učenjakov dokazalo, v kolotač naše slovenščine. Vse te
razkropljene deline, iznemši kajkavske Hrvate, morajo se oklenoti svojega
naravnega središča – bele Ljubljane.˝ Z besedami je bičal vlado in nemštvo,
navdihoval prisotne z domoljubjem in končal z besedami, ˝da (se) nikdor nas
Slovencev v nemškutarstvo ne zaleti; stari šemigavci pa se naj poprave in
spokore, inače mahne po njih Modrinjakova batina: Rjav kakti Judaš bodi, naj te
pes za plotom je, med Slovence naj ne hodi, kdo je prav Slovenec ne˝. Živela
lepa naša domovina, da je skoro zedinjena in brez vsake rane! Živelo skupno
Slovenstvo! živelo Slovanstvo![20]
Seveda se je ob Modrinjakovo slovesnost in manifestacijo slovenstva v
narodnozavednem trgu obregnil nemški ˝Laibacher Wochenblatt˝. V feljtonu, ki je
izšel 10. decembra 1881, z naslovom: ˝Eine fingirte Dichtergrösse˝.[21] Avtor
pravi, da so bili v narodnostno-klerikalnih krogih letos hudo poparjeni, ker
Okrožno glavarstvo na Ptuju ni dalo pristanka za tabor na Ptuju oz. je bil ta
prepovedan. Toda narodni agitatorji so našli izhod in so z izjemno pretkanostjo
in zvitostjo zaobšli ukaz okrožja. Navedli pa so naslednje argumente, tako avtor
v časopisu: ˝ če je bila dovoljena Slovencem v Kranju Kopitarjeva proslava leta
1880, pri čemer je služil za ščit nek ožet slavist, bivši knjižni cenzor in c.k.
dvorni svetnik za panslavistično propagando in hujskaške taborniške govore,
potem bo tudi spodnještajerskim Slovencem uspelo izvleči enega velikih mož iz
preteklosti...˝ Nadalje piše o znanem pomanjkanju velikih mož pri Slovencih, za
kar so seveda krivi njihovi tlačitelji – Nemci. Časopis se je obregnil ob B.
Raiča, ˝enega najbolj prizadevnih klerikalnih agitatorjev…, ki je odkril
potrebnega slavnega Slovenca, tako rekoč ga je ustvaril.˝ Nato je pisec načel
Modrinjakov življenjepis in njegovo delo. Opisal ga je kot moža obilnega
telesa[22], ki ˝ni preziral plamtečega ljutomerčana. Svoj vinograd je obilno
zasadil – ne morda z biblijskimi – marveč s plemenitimi spodnještajerskimi
trsi...˝ Gorečnost pri Središčanih in kaplanu pri pripravi Modrinjakove
slovesnosti, je bila tolikšna, da je ne bi zmogli tako dobro in hitro narediti
niti številni slavnostni odbori. To priznava sam avtor strupenega zapisa. Čeprav
ni bila nobena Modrinjakova obletnica, navaja avtor v svojem pisanju naslednje:
˝… povsem zagrnjeni Štefan Modrinjak, ki ni rojen v letu 1781, marveč je že 1774
zagledal luč sveta v Središču in tako opeharil nehvaležni slovenski narod za
polnih sedem let.˝
Avtor podlistka je omalovaževal Modrinjakov pesniški opus, analiziral
Modrinjakovo slovesnost in Raičev govor, ki ga postavlja v vlogo največjih
hujskačev proti nemštvu. Skratka, v vsem zapisu zliva avtor golide gnojnice na
slovenstvo, sramoti Raiča in celotno Modrinjakovo slovesnost. Ob koncu pa
sklene: ˝Jeza 1500 tabornikov proti uničevalcem Modrinjakove muze je bila zgolj
bežna. Po slavnostnem govoru, kateremu je sledilo popivanje in kjer je tekel
ljutomerčan v potokih, o srdu ni bilo nikakršne sledi in tudi na Modrinjaka ni
nihče več pomislil. Njega so spravili zopet ad acta in le blaženi,
samozadovoljni smehljaji spodnještajerskih kaplanov so bili podobni starodavnim
prerokom: mi smo vendar spravili skupaj tabor!˝
Ostali dogodki
Zanimivo, da v Kovačičevi monografiji Trg Središče ne zasledim zapisa o
središkem taboru, leta 1881, in tudi v župnijski kroniki je tukaj vrzel. Kljub
temu da je bil glavni organizator Modrinjakovega shoda kaplan Čagran, da so bili
praktično glavni ˝igralci˝ iz vrst klera, sklepam, da Cerkev ni bila navdušena
nad takšnim ravnanjem svojih podrejenih. Spominsko mašo v središki kapeli je
daroval upokojeni župnik Sejnkovič in ne domači duhovnik Albin Švinger. No, pa
Čagran ni ostal dolgo v Središču, saj je bil že maja naslednje leto premeščen v
Žetale!
Zanimiv pa je zapis o cesarski poroki cesarjeviča Rudolfa z belgijsko princeso
Štefanijo. Seveda je tudi tukaj imel kaplan Čagran pomembno vlogo.[23] Tudi
sicer so Središčani in celotna župnija praznovali razne obletnice. Npr.
svečanost pri obisku cesarja na Ptuju, svečanost v čast Sv. Cirilu in Metodu,
leta 1888 so bučno in slovesno praznovali štiridesetletnico vladanja cesarja
Franca Jožefa[24] itd.
Pomemben premik v narodnostnem smislu se je zgodil leta 1883. To leto se je
namreč začel pisati zapisnik občinskih sej v slovenskem jeziku in to leto vstopi
v občinski odbor Josip Šinko[25]. Leto kasneje, po ustanovitvi GD, nadučitelj
Unger ustanovi središko godbo. Toda iz zapisa o središkem taboru vidimo, da je
že takrat (1881) udeležencem ˝svirala˝ godba. Trg se je začel močno prebujati.
Kljub nekaterim drugačnim pogledom oz. zapisom o Središčanih[26] pa dobi trg z
župani Ivanom Kočevarjem, Martinom Čulekom, Ivanom Kočevarjem ml., Jurijem
Zadravcem in Jožefom Šinkom močan narodnostni naboj. Občino vodijo
najsposobnejši, ki v kraju nekaj pomenijo. Z umnim vodenjem, posebno v
kmetijstvu in kulturi, dvignejo Središče na zavidljivo raven. Na predlog
odbornika Šinka je občina pogozdila pašnik v Dolnjem gaju. Predlagal je, naj se
ta svet razparcelira, preorje, nato se da zemlja v trileten zakup in potem
pogozdi. Proti tej odločitvi je bila večina tistih, ki so tam pasli svojo
živino. S tem si je nakopal veliko sovraštva, ˝vendar drugih posledic ni bilo,
le mene so pri prihodnjih občinskih volitvah iz odbora iztisnili˝.[27] Nazadnje
parcel niso pogozdili, saj so njive, vsem v zadovoljstvo, občini in najemnikom,
prinašale lep dohodek. S Šinkovo pomočjo ustanovijo v Središču podružnico
Konjerejskega društva (1887).
1888. leta je Središče praznovalo štiristoletnico obnove trških pravic. Na
svečanosti, ki je potekala na Tratah, je prisostvovalo osem do deset tisoč
ljudi. Posebni gosti so bili Varaždinci s svojo godbo, pevskim društvom ˝Vila˝
in ˝Radničkim pevskim društvom Vijenac˝.[28]
Homatije, ki so pretresale politično javnost ormoškega okraja, so se pokazale
kot globoka razdvojenost med Slovenci. Dr. Ivan Geršak, ki so ga leta 1884
izvolili za načelnika okrajnega ˝zastopa˝, je bil zaslužen, da je ˝zastop˝
prišel v narodne roke. Narodna zavest se je tako v okraju lepo razvijala, saj so
Geršaka iskreno podpirali vsi, posebno pa v Središču. Toda pravo barvo je
pokazal Geršak nekaj let pozneje, ko je začel vladati samovoljno. Seveda so si
bili Središčani z njim takoj v laseh. Vse prošnje so bile neuslišane in med njim
in Središčani je zazijal globok prepad. Zato so na volitvah 1890. leta odločno
podprli za načelnika okraja dr. Omulca, ki so ga podprli tudi Nemci. In zopet je
bil ogenj v strehi.[29] Toda dr. Omulec ni bil izvoljen.[30] Zadeve so se tako
zaostrile, da je glasoval sin proti očetu (…a stari župan Kočevar vendar ni
skrenil na pot svojega sina; trdno je stal na naši konzervativni strani).
Končno je liberalni tabor, 1899., v ormoškem okraju zmagal. Pri sestavi
kandidatne liste, ki se ni ozirala na stranke, zato kdo komu ni bil po godu.[31]
Po izvolitvi Josipa Šinka za župana in občinskega odbora, ki mu je bil v veliko
pomoč[32], je Središče zajel nekakšen gospodarski razcvet. Ustanovili so
podružnico Kmetijske družbe in gospodarsko zadrugo, zgradili in opremili
mlekarno in zadružni hlev za bike in obenem ustanovili zadrugo za rejo bikov,
postavili mostno tehtnico, kupili mlatilno na motorni pogon, prav tako kupili in
opremili na motorni pogon občinski mlin, zraven pa postavili žago. Občinske
travnike so preorali in jih naredili za travnike, ob občinskih poteh so zasadili
sadno drevje in več drevoredov. V tem času so v glavnem na občinske stroške
prenovili ˝Središčanom tako milo kapelo˝, postavili slovenske kažipote, naredili
vzorno žrebčarno in založili v sodelovanju z Zgodovinskim društvom iz Maribora –
˝Središko kroniko˝. V času, ko je postal Šinko župan, je Središče hudo prizadela
prašičja kuga, ki je zdesetkala prašičjo populacijo po vsej župniji.
Med pomembne dogodke spada gradnja središke šole. Po dokaj hitri izgradnji[33]
se je pouk začel 14. novembra, 1891. leta. Toda s šolo je bilo zadovoljnih malo
Središčanov. Gradnji na tem mestu Pod čapljami je nasprotovala tudi večina
okoliškega prebivalstva, ki je imela vpisane učence. Dve leti pozneje pa je
Poštno ulico zajel veliki požar. Zgorelo je enajst hiš in trinajst gospodarskih
poslopij. Celih 24 ur so se ˝požarniki˝ borili z ognjem, da so ga ukrotili. To
leto sta zgoreli še dve hiši v Središču in ena v Obrežu.
Iz cerkvenega življenja naj navedem nekaj zanimivih utrinkov. V času življenja
dr. Dečka so v Središču pastirovali župnik Jožef Vrbnjak iz Grabonoša, Albin
Švinger iz Šentjerneja na Dolenjskem, Peter Skuhala s Cvena, Vilibald Venedig iz
Kostanjevice na Krki in poznejši dolgoletni župnik Jakob Cajnkar, rojen v
Savcih.
Po dobrem letu in pol po prihodu župnika Petra Skuhale je prispela iz Francije v
Središče podoba Lurške matere božje. Procesija je bila na tretjo adventno
nedeljo 1884. Bila je veličastna, saj je v Središče priromalo na tisoče
vernikov. V ta namen je bila izdelana lična ˝lurška jama˝, v kateri je domovala
Lurška mati božja. Veliko pomoč pri postavitvi jame je nudila družina Zadravec
iz Rakitja. Ob tem so želeli župljani povabiti misijon, vendar ga ptujski c. kr.
glavar pl. Premestein ni dovolil.[34]
Župnija je v letu 1893 praznovala. Anton Ravšl (1863) iz Obreža je imel
primicijo. Vreme je bilo čudovito, tako da so se vse slovesnosti odvijale zunaj
cerkve. Slavnostni govornik (pridigar) na primiciji je bil velik središki
rodoljub, nabožni pisatelj, ilirec in Slomškov sodelavec – stolni prošt
Lavantinski, Lavrencij Herg. Leto pozneje (1894) na belo nedeljo pa je prof.
Matija Šinko blagoslovil nove orgle v središki kapeli.[35]
Dečkov rod
Predniki, ki so s porokami ˝oplemenitili˝ Dečkov rod, izhajajo iz starih
srediških rodbin. Nekaterih priimkov žal v Središču ne najdemo več, vendar so
nam ostali o njih zapisi.[36]
Rod dr. Dečka izhaja po očetovi strani iz priimkov Bengel tudi Bengl, Fuček[37]
in Bedo. To so prastare središke rodbine, ki pa so v zadnjih sto letih izginile
iz priimkov.
Matija Dečko, praded dr. I. Dečka, se priženi k Benglom[38]. V zakonu z Marijo
Bengel imata med drugim sina Štefana Dečka, ki nasledi posestvo (danes Žerjav,
Slovenska c. 37). Ta se je poročil z Marijo Fuček in imata v zakonu pet otrok:
Tomaža (1814), očeta dr. Dečka, Martina (1817), ki je podedoval domače posestvo
(danes Žerjav)[39], Ivan (1824) se je poročil na Zaloke (danes tapetnik
Mlinarič), Jera se je omožila z Lašičem, in Jožef.[40]
V glavnem se bom sedaj osredotočil na rodbinsko vejo očeta Tomaža (1814). Po
prihodu iz Gradca, kjer se je izučil čevljarskega poklica, in Budimpešte, Dunaja
in Bratislave si je oče Tomaž kupil stavbišče na Bregu in zgradil hišo.[41]
Poročil se je s Katarino Podgorelec (1819) iz Središča[42]. V zakonu sta imela
11 otrok, med drugim tudi enkrat dvojčke in enkrat trojčke. Vsi, razen Marije
(1848), Katarine (1850) in Ivana (1859), so umrli v rosni mladosti ali med
porodom.
Marija (1848) se je omožila v soseščino svojih prednikov s Tomažem Dečkom,
(1846) z domačim imenom Solar. Ti Dečki niso bili v sorodstvu (danes Slovenska
c. 35). Rodil se jima je sin Stanislav (Solorov Slavek). Ta rod je propadel.
Katarina (1850) je podedovala domačijo na Bregu. Omožila se je z Martinom
Vrabljem, sodarjem iz Pavlovcev. V zakonu se jima je rodilo petero otrok:
Nikolaj (Niko) Ivan (1885), sodnik in upravnik mariborske kaznilnice;[43]
Konrad (1887), trgovec, padel leta 1914 v Galiciji;
Jakob (1890), naslednik domačije na Bregu, tudi znani središki godbenik;
Terezija (1891) se je omožila v Obrež (Suzna dolina) z Jožefom Čavničarjem in
Oskar (1893), ki je umrl po porodu;
Ivan (1859), odvetnik in vodja štajerskih Slovencev, se je poročil v Celju z
Adelo Zanier iz Savinjske doline. Bila sta brez potomcev.
Od treh potomcev, (Marija, Katarina, Ivan), ki so ostali od Dečkov[44] -
Benglov, se v Središču po tej veji ni obdržal rod v priimku Dečko, saj sta v
trgu ostali samo ženski potomki.
Po materini strani dr. Dečka najdemo priimke Podgorelec, Lesnikar, Horvat
(Čvenkl) in Habič. Vsi priimki, razen Habič, so v Središču znani in obstajajo še
danes. Z gotovostjo trdim, da ni nobene sorodstvene povezave s Podgorelci, ki so
v trgu ali bližnji okolici. Po vsej verjetnosti je ta rod izumrl[45]. Skratka,
tudi materin rod je v Središču izginil.
Častno nasledstvo dr. Dečka je nadaljeval njegov nečak dr. Nikolaj-Niko Vrabl.
Zaradi pomembnosti njegovega dela na področju slovenstva, na področju kulture in
sodelovanja z mariborsko Študijsko knjižnico, je prav, da ga podrobneje omenim
tukaj v opisu Dečkovega rodu.
Rodil se je na Miklavžev večer, 5. decembra 1885 v Središču v rojstni hiši dr.
Dečka, očetu Martinu in materi Katarini, roj. Dečko. Kot vidimo iz imena, si je
le-tega prinesel z rojstvom. Bil je bister fant. Osnovno šolo – šestrazrednico -
je obiskoval v Središču in nato, proti očetovi volji[46] in na prigovarjanje
središkega učitelja Antona Kosija, končal 1907. leta klasično gimnazijo v
Mariboru. Od petega razreda gimnazije se je vzdrževal sam, saj je dobil od
države 200 kron letne štipendije. Štipendijo je prejemal tudi na univerzi. Že v
petem razredu so na njegovo pobudo, novembra 1903, ustanovili zasebno dijaško
knjižnico, ki jo je tudi vodil. Ob slovesu so osmošolci vse knjige izročili
Slovanski čitalnici, ki je bila pozneje temelj mariborski Ljudski knjižnici. V
dijaških letih in tudi pozneje je bil sodelavec mnogih slovenskih časopisov,
zbiral je ljudske pesmi za Štrekljevo zbirko narodnih pesmi, zbral ledinska
imena v središki občini za Slovensko matico in bil sodelavec zgodovinarju dr.
Kovačiču pri sestavljanju monografije ˝Ljutomer, zgodovina trga in sreza˝.
Deloval je tudi pri mnogih kulturnih društvih – mariborskem Zgodovinskem
društvu, Muzejskem društvu, Ljudski univerzi, Slovanski čitalnici-ljudski
knjižnici, Študijski knjižnici, Nabavljalni in Kreditni zadrugi državnih
uslužbencev, Posojilnici Narodni dom in Sokolu Maribor I. Bil je zaveden
Slovenec, zato se je že v gimnaziji priključil dijaškemu narodno-radikalnemu
gibanju in bil poverjenik Omladine za mariborske gimnazijce in učiteljiščnike in
poverjenik Slovenske in Hrvatske matice za dijaštvo. Vse svoje življenje je
živel za knjige in slovenstvo. Bil je goreč bibliofil in je tako vzgojil tudi
svoje otroke. Imel je bogato hišno knjižnico, ki jo je uspel ohraniti pred
nacizmom.
Po študiju prava v Gradcu in Pragi je leta 1909 opravil sodniški izpit. Prav na
študiju v Pragi se je ˝nalezel˝ sokolstva in je bil izvrsten telovadec[47]. V
Gradcu je bil tajnik in predsednik Akademskega društva Tabor, kakor tudi pozneje
v Pragi član društva Adrija.
Po pripravniški dobi je postal sodnik na sodiščih in Državnem pravdništvu v
Mariboru in nato leta 1921 postal vodja okrajnega sodišča v Ljutomeru in Gornji
Radgoni. Zopet se je vrnil v Maribor, kjer je postal preiskovalni sodnik in
opravljal to funkcijo vse do novembra 1924. leta, ko je postal upravnik moške
kaznilnice v Mariboru. To je bilo njegovo delo do konca aprila 1941. Delo je
opravljal tudi takoj po osvoboditvi, vse do 13. septembra 1945, ko ga je nova
oblast zaprla in se mu tako maščevala za njegovo preteklo neizprosno uradnost.
Njegov največji greh je bil, ker je bil dolgoletni upravnik mariborske
kaznilnice, v katero so prihajali na odsluženje svoje kazni jugoslovanski
komunisti. Tukaj so preživljali jetniško življenje bivši jugoslovanski
predsednik Josip Broz, Moša Pijade in drugi takratni revolucionarji. Eden prvih,
ki se je znašel v tej kaznilnici, je bil Rodoljub Čolaković.[48]
Miro Simčič v svoji knjigi Tito brez maske med drugim opisuje tudi upravnika
mariborske kaznilnice Nika Vrabla. Poglejmo, kaj pravi: ˝Upravnik Vrabl je bil
pravi sadist, je pozneje pisal Brozov sodelavec Rodoljub Čolaković v knjigi
Objokana hiša. Zlasti naj ne bi prenašal političnih zapornikov. Zaporniki so mu
nadeli zgovorno ime Rabelj. V nadaljevanju še piše, da je Delova revija VEČ
objavila Titove zaporniške izkušnje, na katere pa se je odzval Vrablov sin Niko.
Kot izvemo iz njegove razlage, mariborski zapor ni bil med najhujšimi v
Jugoslaviji, ravno nasprotno. Imel je svojo pekarno, osnovno šolo, živilski
obrat, knjižnico[49] itd. Mnogo zapornikov se je tukaj opismenilo in izučilo
poklica. V nadaljevanju pojasnjuje, da so Nemci ob svojem prihodu upravnika
Vrabla (očeta) odstavili, med vojno pa je sodeloval z OF.
Politični zapornik Rodoljub Čolaković pa v svojih dveh knjigah Hiša žalosti[50]
(iz katere je črpal tudi Miro Simčič?!) in Pripoved o neki generaciji piše o
upravniku mariborske kaznilnice Niku Vrablu: ˝Upravnik mariborske kaznilnice
Niko Vrabl ni bil osat diktator kakor Josip Šaban v Lepoglavi ali histeričen
kričač in omejen nasilnež Vasa Pusić v Sremski Mitrovici. …Nikoli ni povzdignil
glasu in tudi grozil ni; svojo oblast je izvajal kot natančen stroj, hladno in
brezdušno. Hišni red mu je bil svetinja…Vsak dan je prihajal v samico in kukal v
naše celice…nikoli ni vstopil v celico, marveč je od vrat vprašal obsojenca, ali
ima kakšno prošnjo ali pritožbo, čeprav je vsako praviloma odbijal… V jetnišnici
je bila dokaj velika in še kar dobro založena knjižnica, iz katere sem si lahko
sposojal knjige in revije…˝.[51]
Isti avtor v svoji knjigi Hiša žalosti, na strani 94, piše: ˝Spominjam se
upravnika mariborske jetnišnice, Nikole Vrabla, ki je veljal za zelo vestnega
uradnika. Brž ko je nastopil mesto upravnika, se mu je zdelo, da hišni red niso
pravilno tolmačili, česar pa njegova pravniška duša ni prenesla˝. Iz tega sledi,
da zapis v Simčičevi knjigi Tito brez maske o sadističnem ravnanju upravnika
Vrabla ne drži. Ne drži tudi Simčičev podatek o knjižnici, o kateri je govoril
Vrablov sin. Čolaković pa jo omenja. Nazadnje pa pravi, namreč Simčič, da ˝Drugi
viri njegovih (Vrablovega sina) navedb ne potrjujejo˝. Vsekakor ta stavek v
Simčičevi knjigi ni na mestu. Tudi v omenjeni knjigi Čolaković ne piše o
nikakršnem Rablju.[52]
Po aretaciji, ki jo je opravil poznejši udbaški skesanec Zdenko Zavadlav, so dr.
Vrabla odpeljali v ljubljanski zapor. Čas si je krajšal s pisanjem, če mu je
uspelo dobiti papir, srediških narečnih besed. Sin Niko, ki je bil v partizanih
na Pohorju, pozneje izdan in odpeljan v razna taborišča v Nemčiji, je po prihodu
v Maribor začel iskati očeta. Poznanstvo s Kidričem mu je prišlo prav, saj je
imel prost vstop do njegovega sina Borisa, ki je bil predsednik slovenske
narodne vlade. Toda komaj tretje posredovanje pri samem Titu je prineslo dr.
Vrablu prostost.[53] Umrl je v visoki starosti, 1975. leta.
Viri:
Nekateri viri so citirani sproti.
UKM - domoznanski oddelek, del zapuščine dr. Vrabla.
Radovan Vrabl, Življenje in delo dr. Nika Vrabla (tipkopis).
Niko Vrabl ml., Maribor.
Laibacher Wochenblatt, št. 69, 1881.
Zora Šprager, Topniška 20, 1000 Ljubljana.
Župnijska kronika središke župnije.
Status animarum središke župnije.
Gasilska kronika, GD Središče.
Literatura:
Melikov zbornik, ZRC, Ljubljana, 2001.
Ormož skozi stoletje, 2005.
F. Kovačič, Trg Središče, Mrb. 1910.
Stane Granda, Prva odločitev Slovencev za Slovenijo, Nova revija, 1999.
M. Mikeln, Malo zgodovinsko berilo, 1997.
Svet med Muro in Dravo, ZO Mrb., 1969.
R. Čolaković, Hiša žalosti, DZS, 1960.
M. Simčič, Tito brez maske, MK, 2007.
R. Čolaković, Pripoved o neki generaciji, 1967.
V. Špindler, Dr. Dečko in njegova doba, 1938.
J. Šinko, Moji spomini, 1937.
I. Geršak, Ormoški spomini, 1902.
Veliki splošni leksikon, DZS, 1997.
Zgodovinski zapisi, Ormož, 2005.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Nemški in ponemčeni uradniki slovenskega ali češkega rodu.
[2] Alexander Bach, 1813 – 1893, glavni predstavnik avstrijskega absolutizma.
[3] Klemens Metternich 1773 – 1859, od leta 1821 je bil državni kancler, ki pa
ga je 1848. leta revolucija prisilila k odstopu oz. ga je vrgla s položaja.
[4] Slomšku gre zasluga, da je združil štajerske Slovence v eno škofijo že pred
začetkom narodnostnih bojev.
[5] Bèseda ali tabor. Bil je v nedeljo, 6. septembra 1863. leta. Pri
Klemenčičevi vili se je zbralo okrog štiri tisoč ljudi. S tem so počastili
tisočletnico slovstvenega delovanja Cirila in Metoda. Vir: Svet med Muro in
Dravo – V. Vrbnjak, Prvi slovenski tabor v Ljutomeru, str. 416.
[6] Na skupščino je hotel priti tudi ljubljanski župan dr. Ivan Hribar.
Pripeljal se je celo do Pragerskega, ko so mu sporočili novico o izgredih. Zatem
je prestopil, počakal prvi vlak in se vrnil v Ljubljano.
[7] Vir: Družina, št. 37, 2008.
[8] Stane Granda, Prva odločitev Slovencev za Slovenijo, Nova Revija 1999, str.
191, 193.
[9] Že decembra, 1880. leta, so nekateri poslanci v državnem zboru predlagali
uvedbo splošne volilne pravice za vse avstrijske polnoletne državljane. Pri tem
jih je ob sprejemu volilne reforme l. 1882 podprl tudi ministrski predsednik
grof Taaffe. Vir: Janez Cvirn, Deželnozborska volilna reforma na Kranjskem 1883,
Melikov zbornik, 2001, str. 675.
[10] Glej F. Krnjak, Ustanova Jakoba Klemenčiča – kmetijska in gospodinjska šola
v Središču ob Dravi, Ormož skozi stoletja, druga knjiga, 2005, str. 492.
[11] Gasilsko društvo Središče, ki je bilo vključeno v deželno gasilsko zvezo,
je bilo l. 1902 izključeno iz te zveze zaradi slovenskega poveljevanja. Nemci in
nemškutarstvo začeli ostre napadati Slovence in slovenstvo, kar se je grobo
manifestiralo na septembrskih dogodkih, 1908. leta, na Ptuju in pozneje v
Ljubljani. K temu je prav gotovo pomagala Kienzlova deželnozborska resolucija,
dne 8. februarja 1895, v kateri so ostro napadli štajerske Slovence v Gradcu. V
bistvu resolucija odreka štajerskim Slovencem vsakršen narodnostni razvoj.
[12] Dr. Dečko je deklamiral pesem Božidarja Flegeriča. Vir: Dom in Svet, 1898,
str. 65.
[13] Slovenski pesnik, Središčan, rojen 1774, nazadnje župnik pri Sv. Miklavžu
pri Ormožu. Umrl 1827. leta. V njegovi zapuščini je ostalo bore malo njegovih
pesmi, ker jih je po njegovi smrti uničil popisovalec premoženja. Njegove pesmi
so izražale med drugim tudi ljubezen do slovenskega naroda in željo po njegovi
samostojnosti.
[14] Ob koncu Modrinjakove slovesnosti, še preden so prebrali pozdravne
brzojavke, ki so prihajale od velikih slovenskih narodnjakov iz Dunaja, Gradca,
Maribora, Zagreba, Ljubljane, in Trsta, so prebrali pozdravno pismo viteza dr.
Bleiweisa.
[15] Slovenski narod, št. 227, 6. oktober 1881, NUK, Ljubljana.
[16] Žal ni virov, ki bi nam sporočili kje je stal šotor.
[17] Ko je v dolgi črni suknji in z belimi rokavicami stal pred številno množico
ljudi, na lepo okrašeni tribuni, se je pripetilo nekaj nezaslišanega. V svoji
ognjevitosti je hotel ˝poudariti neki izrek, toda hipoma je zavihral z roko po
zraku, kajti udaril je po žeblju, skritem med cvetjem. Toda junaka, kakršen je
bil Raič, to ni dolgo motilo˝. Vir: M. Murko, Spomini, SM, 1951, str. 35.
Pozneje se je govorilo, da so žebelj nastavili nasprotniki manifestacije
slovenstva.
[18] Pisava v kurzivi so odlomki Božidarjevega govora. Vir: Slovenski narod,
NUK, št. 261, 16. nov. 1881.
[19] Zoliti – tuliti, kričati. Beseda je znana zgolj v Prlekiji.
[20] Ob koncu slovesnosti je vse prisotne spremljala v šotor središka godba.
Zato upravičeno sklepamo, da je središka godba starejša, kot pravijo doslej
zbrani podatki.
[21] Fingirana (umišljena) pesniška veličina. NUK, Ljubljana, 10. 112. 1881, št.
69.
[22] Modrinjak je bil privlačne zunanjosti, garač, skrben gospodar, posebno
spreten je bil v finančnih poslih. Njegovo sliko je odnesel v Novo Zelandijo
njegov daljni sorodnik Norbert Modrinjak, dipl. ing., ustanovitelj geofizičnega
oddelka na inštitutu v Wellingtonu.
[23] F. Kovačič, Trg Središče, 1919, št. 373, 374. V nadaljevanju citiram Trg
Središče.
[24] Ibid.
[25] Rojen 1851. leta v Središču. Bil je bratranec profesorja Matije Šinka, ki
je bil tesen sodelavec A.M. Slomška. Bil je župan celih dvajset let ( 1898 –
1918) in to v najtežjih trenutkih za obstoj slovenstva. Po poklicu je bil
učitelj v Središču, vendar je zaradi obilice dela na domačem posestvu ta poklic
opustil. Vir: J. Šinko, Moji spomini, str. 14, 1937. V nadaljevanju citiram Moji
spomini.
[26] Trg Središče, str. 370.
[27] Moji spomini, 1937, str. 17.
[28] Za pozdrav je bil določen odbor, da jih pričaka na meji. Ob tem sta se
konja splašila in zdivjala ter prevrnila voz. Razen polomljenega voza in blatnih
gostiteljev ni bilo večje škode. Pri prvi hiši v trgu so se skrtačili in
nadaljevali pozdravit došle goste. Vir: Moji spomini, str. 18.
[29] Župnik Bohanec je v gostilni Gomzi dejal: ˝Varujte se nemškutarjev, še
hujši pa so Središčani!˝ Prav ta Bohanec je sprevidel svojo napako šele 1899.
leta, nastopil je proti dr. Geršaku in njegovi samovladi. Vir: moji spomini,
str. 20.
[30] ˝Slovenski značaj se je tudi tukaj začel prikazovati – nesloga. Prvi, ki so
okrajnemu zastopu napovedali boj so bili Središčani. Tudi nemška podpora ni
pomogla liberalnim Središčanom do zmage.˝ Vir: Dr. Ivan Geršak, Ormoški spomini,
str. 63. (Tukaj se je pokazala prava ljubezen srediških zastopnikov do rodnega
kraja. Za napredek Središča so bili pripravljeni sodelovati tudi z najhujšimi
nasprotniki. Pa je bilo takšno dejanje moralno sprejemljivo?).
[31] Volivca na liberalni strani sta bila središki župnik Jakob Cajnkar (zato je
Cajnkar v Središču veljal za trdovratnega liberalca. Op. avt.) in upokojeni
župnik s Koroške Štiberc. Bohanec, ki je stopil na liberalno stran, je v
prisotnosti vseh pregledal volilno listo in rekel: ˝Župnik Shwinger naj se
prečrta, ker je Geršakijanec!˝ Toda njegove zahteve niso upoštevali, zato se je
župnik Bohanec odstranil. Za tem je koroški volivec, župnik Štiberc, vidno
nejevoljen v nemškem jeziku dejal: ˝Na, tu mi pa zastaja pamet, da pop proti
popu agitira!˝ Vir: Moji spomini, str. 20.
[32] ˝V novoizvoljenem odboru sem videl može naprednjake…Nisem se varal. Kot en
mož so bili za vsako koristno napravo˝. Vir: Moji spomini, str. 20, 21.
[33] Pravda zaradi lokacije nove šole je trajala dve leti.
[34] Toda župljani se nisi dali. Skupaj s škofijskim ordinariatom, župnijskim
uradom in občinskim uradom so obvestili c. kr. namestništvo v Gradcu, ki jim je
misijon dovolilo. V spomin na misijon je bil postavljen križ, na katerega so
sedemdeset let pozneje (1954) neznanci obesili Kosijevega (sosedovega) psa. Ker
se je dogodek zgodil noč pred praznikom OF, vidijo tu nekateri poznavalci
takratnih razmer pritisk oblasti na Cerkev, nekateri pa objestnost. Vendar se o
tem dogodku v Središču ni javno govorilo. To dejanje je zelo razburilo celotno
občino, še najbolj pa cerkveno občestvo.
[35] Prof. Matija Šinko, dobrotnik svojega rojstnega trga. Po smrti je izročil
trški občini svojo rojstno hišo, še prej pa del zemljišča za razširitev
pokopališča. V tej hiši je občina uredila sirotišnico (danes lovski dom).
Orgle je kapeli daroval tržan in sodarski mojster Tomaž Sejnkovič. Sejnkovič je
imel največ zaslug, da se je začela središka šola graditi ˝Pod čapljami˝, to je
v predelu Središča ob glavni cesti, ki stoji še danes. S tem pa si je nakopal
veliko sovraštva.
[36] Trg Središče.
[37] Podoben priimek najdemo – Fučak (Vučak?) – pri dr. Štefanu Kočevarju. Po
vsej verjetnosti je takšen priimek isti, le zapisovalec je popačil a ali e.
Glej: F. Krnjak, Kočevarjev rod, Zgodovinski zapisi, str. 13, 2005.
[38] Ta priimek v Središču izgine, toda vsi Dečki iz Benglovega roda so po
domače Bengli, čeprav so se razselili po Središču. Tudi Dečkova rojstna hiša je
imela to domače ime in je pozneje s priimkom Vrabl izginilo. Prav tako je Ivanov
stric Ivan (1824), čevljar, dobil domače ime Bengl na Zalokah. Njegova hči se je
poročila z Ivanom Turkom iz danšnje ulice ob Trnavi; danes je lastnik hiše
tapetnik Stanko Mlinarič. Starejšim prebivalcem Središča je do danes ostalo v
spominu domače ime Bengl pri Žerjavu.
[39] Martin Dečko, stric dr. Dečka, se je poročil s Terezijo Vunderl. Tega
priimka v Središču ni bilo. V zakonu sta imela sina Matjaža, ki je podedoval
posestvo. Ta se je poročil z Alojzijo Korošec iz Šalovcev, v zakonu sta imela
dvoje hčera. Prva, Marija, je umrla, stara eno leto, druga je bila Rozalija
(1883), ki se je omožila z orožniškim narednikom Francem Žerjavom. Tu je rojstna
hiša znanega slavista in šolnika prof. Alberta Žerjava.
[40] Za Jero in Ivana nisem našel nobenih drugih podatkov.
[41] Po podatkih iz leta 1795 je bil takratni lastnik - posestnik Štefan
Klobučar. Vir: Trg Središče, str. 461.
[42] Bila je doma v soseščini na Bregu. Pozneje je prišla hiša v last Dominka,
Modrinjaka, Šavore in nato Franca Hernja. Danes Breg.
[43] O njem bom pisal na koncu prispevka. Bil je šolan in razgledan
intelektualec in domoljub.
[44] V Središču je več rodbin Dečkov. Ali so si v sorodstvu, ni ugotovljeno.
Morda! Vse hiše s priimkom Dečko imajo, ali so imela, svoja, domača imena: Dečki
v Steničjaku – Jurina (tega priimka danes več ni), Dečko na Placu – Solari,
Dečko na Bregu – Japa, Dečko v Prečni ul. – Jurina (Dečko-Jurina se je sem
priženil iz Steničjaka). Od vseh naštetih priimkov danes v trgu in Šalovcih
˝živijo˝: Japi, Solari in Jurini v Prečni ul. Preneseno domače ime Bengel, ki ga
je dobil rod dr. Dečka, pa je v trgu zamrl. Po vsem sodeč, so v daljni
preteklosti izvirali Dečki iz enega korena.
[45] Materin stric je bil župnijski upravitelj v Maruševcu in Zlataru v hrvaškem
Zagorju, Ivanov ujec Anton Podgorelec pa je umrl kot mlad bogoslovec v Zagrebu.
Prav tako sta bila v očetovem sorodstvu dva duhovnika: Matija Dečko, ki je umrl
na Madžarskem, in Alojzij Dečko, župnik pri Sv. Roku ob Sotli. Vir: dr. Niko
Vrabl, Življenje in delo Iv. Dečka, str. 31. 1938.
[46] Kakšna ironija in podobnost z njegovim ujcem dr. Ivanom Dečkom.
[47] Tam je prijateljeval z lit. zgodovinarjem Francetom Kidričem, očetom Borisa
Kidriča.
[48] Rodoljub Čolaković (1900-1983) komunist-revolucionar. Sin veletrgovca iz
Bijeljine - Bosna.
[49] Avtor knjige Tito brez maske Miro Simčič piše na strani 208: ˝Neresnična
naj bi bila trditev, da so (politični) zaporniki imeli lastno knjižnico˝. V isti
sapi, na isti strani, pred tem, pa zapiše: ˝Uspeli so sestaviti lastno
knjižnico, v kateri so bila zlasti Marxova dela˝. Koliko je v tej njegovi knjigi
resnice, je veliko vprašanje.
[50] V originalu je naslov knjige Kuča oplakana (1959), slovenski prevod knjige
je Hiša žalosti (1960). Lahko, da je Simčič uporabljal originalno knjigo, izdano
v srbohrvaščini, in jo sam prevedel v Objokana hiša.
[51] R. Čolaković, Pripoved o neki generaciji, str. 396, 397. 1967.
[52] V slovenskem prevodu v tej knjigi ni besede Rabelj. Med drugim Čolaković
zapiše, da je prišel v mariborsko jetnišnico leta 1924 za upravnika Stevan
Berberina. Po dostopnih podatkih pa je Niko Vrabl prevzel mesto upravnika 10.
novembra 1924. Sicer pa R. Čolaković ne zapisuje v knjigi Hiša žalosti dogodkov
kronološko, zato pri nepozornem bralcu lahko pride do zmešnjave dogodkov.
[53] Tito je takrat udaril po mizi in dejal: ˝Pa što rade ovi Slovenci! Neka ga
odmah puste!˝