Astronomija v mnogih primerih uspešno povezuje in nadgrajuje, sicer ločene, 
naravoslovne in tudi humanistične predmete v celoto (fiziko, kemijo, biologijo,
 matematiko, ekologijo, 
zgodovino, tudi filozofijo …) in nam s tem daje širšo sliko dojemanje sveta.
    
  
    
Zakaj astronomija v šoli?
    
Z vključitvijo v šolski program kot obvezni samostojni predmet, 
bi lahko astronomija dodala nov smisel, tudi nekaj svežine v mozaik
 dolgoletnega izobraževanja naših otrok. Astronomija poglablja tako
 razumevanje našega sveta (tudi preko sinteze ostalih naravoslovnih 
in delno humanističnih vsebin), kot tudi razumevanje nas samih na 
potepinki Zemlji, v Osončju, v globokem vesolju in tako lahko tudi 
pripomore k boljši ekološki ozaveščenosti mladih, vseh nas. Poveže nas 
lahko tudi kot Ljudi - preko zavedanja, spoznavanja naše krhkosti, 
ranljivosti in hkrati preko dojemanja naše enkratnosti – ki pa se 
lahko odraža le v sodelovanju, v občestvu, skozi zgodovinsko rast 
in izročilo, vzgojo, trud in spoštovanje prednikov in okolja,
 ki nam nudi privilegij biti in razumeti. Poiščimo torej pot 
do boljše vključenosti astronomije v naše življenje, zakaj 
ne tudi v šole.
 
   
Pomanjkljivo znanje astronomije
    
Lahko bi tudi dejali, da če se ne znajdemo na nebesnem zvezdnem svodu, 
kako se bomo potem znašli v življenju!? Kakor na Nebu, tako na Zemlji.
O velikih vrzelih v naši splošni in astronomski izobrazbi govorijo
 številni primeri, ko sicer celo odlično naravoslovno izobraženi ljudje
 še niso slišali (ali napačno trdijo), recimo:
da je Severnica kar Venera na zahodu, o osnovah gibanja v Sončevem
 sistemu so prejeli tako malo informacij, da si ne morejo predstavljati
 razloga za menjavo nočnega zvezdnega neba skozi letne čase, nihče jim 
(nam) ni povedal, da elementi težji od vodika večinoma nastajajo v zvezdah
 preko fuzije, in da je to preko 
E = Δmc2 
glavni vir energije sevanja zvezd 
(tudi energije na Zemlji), da brez upoštevanja teorije relativnosti 
GPS navigacija ne bi delovala (danes se celo posredno pobere največ 
davkov od teorije relativnosti), tudi koledar si kdaj napačno razlagajo,
 zelo malo vemo o dinamiki razvoja podnebja, atmosfere in življenja na 
Zemlji (da je kisik zapolnil atmosfero do današnjih koncentracij komaj 
pred kratkim, da smo sesalci dobili priložnost komaj v času zadnjih 
dveh odstotkov obstoja Zemlje), zelo malo vemo o naših pomembnih 
astronomih (Herman Koroški, Bernard Perger, Andrej Perlah, Ferdinand
 A. Hallerstein, Jurij Vega in Jožef Stefan – imata kraterja na Luni,
 Pavel Kunaver, Herman Potočnik Noordung, Franjo Dominko, Franklin 
R. Puhek, Anton Mavretič in še številni astronavti slovenskega rodu …) 
in še bi lahko naštevali o vrzelih naše izobrazbe.
Res je – vsi pozabljamo vsebine iz šolskih dni in nas kdaj dobijo na
 levi nogi – a tukaj govorimo o zagati večine nas, ker se določenih 
primarnih vsebin v šoli sploh ne obravnava ali povezuje. Se jih ne
 doživi v naravi preko opazovanj (videti je vedeti) ali se jih vpelje 
preko eksperimenta. V marsičem še zmeraj živimo v pred renesančni 
miselnosti… V renesansi so poučevali sedem umetnosti: gramatika, 
retorika, dialektika, geometrija, aritmetika, glasba, astronomija.
 Izbor v kontekstu časa nikakor ni bil slab – a danes je astronomija 
praktično obrobna šolska veda, čeprav korenito določa naše življenje 
in bodočnost! 
 
   
Posvojenka astronomija
    
Priznajmo - astronomija je formalno vključena v fiziko in geografijo 
(gravitacijski zakon, Keplerjevi zakoni, mini zgodovina, Sončev 
sistem, mrki, letni časi, klimatski pasovi, nekaj informacij o 
telesih globokega neba…), a ker je astronomija zgolj uboga posvojenka,
 se žal z njo ravna kot s posvojenci, sirotami – zanjo ni nikoli časa 
in razumevanja, je odrinjena (seveda so tudi izjeme). Že sama fizika
 ima zelo skromno število ur za obvezne vsebine, ki se jih morajo 
učenke in učenci naučiti (zato se med poukom hiti in ni časa za utrjevanje).
Vse pohvale izjemam, mentorjem astronomskih krožkov, izbirnih predmetov
 in mnogim, ki radovedne učence pripravljate na tekmovanja iz astronomije. 
Kot primerjalna zanimivost - astronomija je v tem našem maratonskem procesu 
učenja slabše zastopana kot recimo gospodinjstvo, tehnični pouk, glasba.
 A glede na pomen astronomije, je res težko verjeti, dojeti, da v množici
 predmetov in ur v trinajstih letih primarnega izobraževanja, astronomiji
 kot samostojnemu predmetu ni posvečena niti ura predavanj (izbirni predmet
 pa pokrije le kak odstotek mladih). 
Določeni predmeti pa imajo samoumevno šolsko pravico izvajanja devet ali
 celo več let, kot da bodo vsi naši otroci nekoč Mozarti, Michelangeli
 ali Hilberti. Astronomija pa ostaja posvojenka.
 
   
Enoletni obvezni predmet
    
Zato predlagamo, da se astronomija vendarle uvede kot enoletni 
obvezni predmet s sto urami predavanj in vaj. To bi bilo le
 okrog pol odstotka časa od vseh ur našega šolanja (lahko pa se 
uvede tudi v naravoslovnih gimnazijah ali v ostalih srednjih šolah).
 Od tega bi vsaj dvajset ur posvetili opazovanjem in preprostim 
astronomskim vajam, meritvam, izračunom.
Predmet naj bo v pouk vključen na stopnji, ko imajo učenci že
 ustrezna predznanja s področja fizike in matematike. Torej ne 
prej kot v osmem razredu osnovne šole in ne prej kot v tretjem 
letniku srednje šole (če bi se za ta program odločile recimo 
tudi naravoslovne ali kake druge gimnazije, smeri). A tudi v 
drugem triletju osnovne šole, recimo v četrtem razredu, bi 
lahko praktična opazovalna astronomija še kako obogatila
 pouk mladih radovednežev.
 
   
Kaj je astronomija?
    
Omenimo tri glavne in zelo povezane sklope: 
•	Nebesna mehanika: Keplerjevi in Newtonovi zakoni, sferne 
koordinate, kaj je koledar, narava zvezd, astronavtika.
 
•	Kozmologija: razdalje in hitrosti v vesolju, veliki pok, 
začetek prostor-čas (Einstein, Lemaître…), osnovne sile narave, 
nastanek osnovnih delcev, atomov, zvezd, planetov, galaksij, 
tudi pot do nastanka življenja.
 
•	Opazovanja: temelj astronomije so vsekakor opazovanja 
in merjenja nebesnih teles (planeti, eksoplaneti, Luna, Sonce,
 ostale oddaljene zvezde - nove, supernove, kometi, asteroidi, 
meteorski roji, galaksije, meglice, spektrometrija, fotometrija,
 astrofotografija, itn. (oprema je dostopnejša, zaživela so mnoga društva), 
Slovenija se je odprla v svet, pohvalno. 
 
 
   
Zgodovina astronomije
    
Tudi zgodovina astronomije je naša učiteljica »Historia magistra vitae est«. 
Slovenci smo veliko prispevali in še prispevamo v zakladnico astronomskega
 vedenja – to bi se pri pouku astronomije posebej poudarilo. Recimo naš rojak
 Jožef Stefan je odkril zakon o toplotnem sevanju – za črno telo velja
 j = σT4.
 To je edini fizikalni zakon poimenovan po kakem Slovencu in je tako tudi kot
 prvi na svetu leta 1879 pravilno izračunal površinsko temperaturo Sonca, 
zvezde, ki nam daje življenje. Tega uspeha se Slovenci večinoma sploh ne 
zavedamo. Seveda pa ne moremo mimo omembe zametkov preproste kozmologije
 iz svetih spisov – posebno iz Stare zaveze (povezava na veliki pok iz citata 
»Fiat Lux! Bodi svetloba! - Let there be light« - Prva Mojzesova knjiga/Geneza)
 – v kontekstu časa seveda. Iz povedanega sledi, da sploh ni čudno, da je 
širitev vesolja, »veliki pok« iz drobne vroče točke (t. i. prvobitnega atoma)
 prvi vpeljal matematik, fizik in župnik hkrati, Belgijec Georges Lemaître 
leta 1927. Religija in znanost se torej lahko dopolnjujeta in ni razloga 
za napetost med njima, razen v konstruktivnem dialogu seveda.
 
   
Velikana Kepler in Kuzanski v Sloveniji
    
Kot zanimivost omenimo še dva renesančna genija, ki sta bistveno 
prispevala k razvoju moderne astronomije in modernega človeka in 
sta povezana tudi s Slovenijo. J. Kepler (1571 - 1630) je nekaj mesecev preživel
 tudi v dvorcu Kastelišče, Petanjci – Prekmurje (razlogi so tičali 
v hudih političnih nesoglasjih glede ekonomske prevlade v družbi – 
seveda pod krinko take ali drugačne zanemarljive razlike v veroizpovedi …). 
Drugi, širši javnosti žal manj poznan mož, je kardinal Nikolaj Kuzanski
 (1401 – 1464), ki je najbrž prvi verodostojno opisal zvezde kot oddaljena
 sonca ter eksoplanete, ki potujejo okrog njih in je tako posledično 
tudi dopustil prisotnost življenja tam daleč v vesolju
 (v knjigi iz 1440 - O učeni nevednosti originalno 
De docta ignorantia - trdi,
 da so tam tudi naseljeni svetovi) – izjemno. Kuzanski je bil sloviti
 srednjeveški polihistor, teolog, škof, kardinal, filozof, matematik,
 optik, astronom, cerkvenopravni strokovnjak, zapornik, humanitarec 
saj je rešil ogromno ljudi, beguncev in večino grških antičnih spisov
 iz padlega Bizanca in je tako tudi dejavni začetnik renesanse (leta 
1458 je obiskal tudi Bled, Bohinj). Danes so ('Nikolajevi') 
eksoplaneti v centru vesoljskih raziskav. Kepler je zelo dobro
 poznal delo Kuzanskega in ga je imel za božansko navdahnjenega.
 Noben od njiju ni imel nobenih težav zaradi astronomskih trditev.
 
   
Življenje na modrem planetu
    
Življenje kot tako, najbrž še vsaj kakšno milijardo let ostaja na našem 
modrem planetu (a vprašanje, če tudi človek). Izumrtja vrst v zgodovini
 planeta so številna ter drastična (okrog 95 % vseh vrst je že izginilo,
 ocena gre tudi do 99%) in so paradoksalno omogočila spet nov zagon,
 porast biodiverzitete, novih vrst življenja, pred kratkim tudi razvoj 
primatov in človeka (po izumrtju velikih plazilcev zaradi padca petnajst
 kilometrskega asteroida pred približno 65,8 milijoni let, ko preživi 
le nekaj sesalcev – naših prednikov – rec. Kayentatherium). Glede na
 starost vesolja 13,8 milijarde let, če ta čas skrčimo na eno leto, 
so sesalci dobili priložnost v zadnjem dnevu leta – človek poljedelec 
pa se pojavi komaj 31 decembra, ob 23:59:32 (pred osemindvajsetimi
 sekundami) …. Apokaliptični dogodki so torej neke vrste stikalo, 
za nastanek novih vrst in slovo večine do takrat bivajočih vrst. 
 
   
Previdno z Zemljo
    
Larry Niven (priznan pisatelj znanstvene fantastike) pravi takole:
 "Dinozavri so izumrli, ker niso imeli vesoljskega programa. In 
če bomo mi izumrli, ker ne bomo imeli vesoljskega programa, si 
to zaslužimo." Ali ga imamo, ga gradimo v pravi smeri?
Nimamo (še) rezervnega planeta – zato moramo biti še toliko bolj 
previdni, ko posegamo v bistvo naše Zemlje, to je v podnebno in
 kemijsko ravnovesje (kajti to nas lahko stane velikih tragedij,
 trpljenja – tudi na področju lastnega genoma – ki je naše bistvo,
 hormonski motilci so danes prvi eksistencialni problem, so tihi
 ubijalci identitete mladih…). Etika, odnos do sveta, sočloveka, 
se gradi tudi preko razumevanja narave, vesolja, krhkosti Zemlje 
in življenja na njej – in tukaj nam mora pomagati tudi šola z 
ustreznim odzivom na znamenja časa.
 
   
Tudi astronomija vzgaja človeka
    
V tem tekstu je podan zgolj zelo okrnjen povzetek serije člankov 
(ki v razširjeni obliki izhajajo v astronomski reviji Spika) 
o boljši vključitvi astronomije v naše življenje, tudi v šole
 (vabljeni k branju).
Skupaj z nami si torej lahko prizadevate, da bi astronomija 
dobila v šoli vsaj status gospodinjstva, glasbe ali tehničnega
 pouka, sedaj še tega nima... Cilji so poglobljeno vedenje,
 razumevanje narave, vesolja in sebe – tudi iskanje lepote in
 smisla - da bomo lažje živeli, se razumeli in preživeli. 
Tudi astronomija (vedenje) vzgaja človeka.
  
Zorko Vičar
Korona poletje 2021 (objavljeno mar. 2022)