Zorko Vičar
Udeleženci ekskurzije v Frančiškanski samostan Kostanjevica pri Novi Gorici, 12. maj 2010.
Foto: Vičar Zorko
Zgodovina astronomije - zatečeno stanje
Večina se z zgodovino astronomije sooči le bežno, predvsem preko medijev (verodostojno predvsem
iz Spike), knjig (omenimo nekatere bolj znane slovenske avtorje zadnjih let: dr. prof. Janez Strnad,
prof. Marjan Prosen, dr. prof. Stanislav Južnič, itn), zelo skromno preko šol, lahko pa tudi posredno iz
pripovedovanja otrok. Značilen stavek, ki mi ga je "zrecitirala" zasopihana deklica, ko je prikorakala
iz šole, je: "A veš, da nam je učiteljica povedala, da so v srednjem veku učili, da je Zemlja ravna
plošča - neumneži." Kako naj komentiramo tako sporočilo? Interpretacije antične in srednjeveške
astronomije, ki nam jih ponuja šolstvo in različni novodobni raziskovalci, so si mnogokrat
nasprotujoče. So avtorji, ki sta jim bližja duh in metoda naravoslovja in avtorji, ki zgodovino
naravoslovja podajajo zgolj skozi optiko nacionalne, ideološke ali politične pripadnosti. Večini nam je
bilo to področje v času izobraževanja predstavljeno zelo skromno in izrazito tendenciozno, iz tretje
roke, brez virov, v stilu – danes je vse znanstveno in napredno, takrat pa je bilo vse nelogično,
mračno, strašno – vsi so se pekli v ognju, da astronomije kot vede sploh ni bilo (bila je,
seveda času primerna), itn. Slovenija je na nek način eden izmed humanistično-
ideoloških poskusnih zajčkov 20. stoletja. Doživeli smo skoraj vse kar je bilo možno v tem
prelomnem času. Če pogledamo rezultate tega "Babilona" držav, ideologij, imperijev in političnih
sistemov, ki so hromeli skozi našo deželo, so ti (rezultati) zelo enostavni (lahko bi jih pričakovali). Če
jih strnemo v stavek, bi se slišalo približno takole – "resnica je to, kar so nas učili v šoli in ne to kar je
res". No, kdaj se šolska resnica ujema z resnico zgodovinskih virov, argumentov, a velikokrat temu ni
tako ali pa se določene vire kar zamolči. Ljudi je za razumeti. Oporekanje avtoritetam "resnice" je
mnoge stalo prepira v družini, dobrega imena, kazni, službe, zapora ali celo življenja. Absurdno je, da
je najverjetneje prav v 20. stoletju, zaradi razmišljanja z lastno glavo in uporabe argumentov, virov,
trpelo največ ljudi in to od "preprostih" državljanov, do znanstvenikov.
So pa tudi čisto objektivni razlogi, saj se še o sedanjosti ne strinjamo, kaj bi se o zgodovini. Ujeti smo v kulturne in zgodovinske delitve, v neke vrste princip zgodovinske nedoločenosti (interpretacija sedanjsoti in preteklosti je zmeraj pod vplivom tako zgodovinskih "zablod" kot "spoznanj" - kdor to spozna, baje nekoliko lažje živi). Človeška narava se namreč v zadnjih nekaj 1000 letih ni bistveno spremenila in smo še zmeraj ujetniki in hkrati občudovalci istih, tako nizkotnih kot plemenitih gonov, misli in družbenih vzorcev, ki jih danes tako radi nekritično obsojamo ali poveličujemo v življenju naših prednikov – prednikov, ki so se na tem svetu trudili samo nekaj 10 generacij pred nami. Razlika je le ta, da nam danes tehnologija omogoča veliko hitrejše in še bolj sofisticirane oblike razširjanja tako manipulacij, kot tudi znanstvenih in humanističnih spoznanj. A to ne pomeni, da nam je zato lažje ločiti pleve od zrn – kdaj se zdi ravno nasprotno. Nekaj teh zagat, dilem se bo, upam da, zrcalilo tudi v opisu, kako smo šentviški astronomi prišli do srednjeveškega učbenika astronomije, ki je 400 let kraljeval na evropskih univerzah, pa še o čem. A presenetila nas je predvsem vsebina učbenika in samo dejstvo, kak biser se skriva med nami, "minister Gregor pa nič".
Frančiškanski samostan Kostanjevica skozi stoletja hrani antično in srednjeveško
astronomijo
Še sanjali nismo, da bi sploh kdaj brskali po "skoraj" 800 let starih univerzitetnih učbenikih
astronomije. Še manj pa, da ti učbeniki pozabljeni čakajo za samostanskimi zidovi naše dežele, da
nam iz prve roke razkrijejo, kaj so se učili na takratnih univerzah.
Slika iz Galilejeve knjige "Pogovor o dveh velikih svetovnih sistemih, Ptolemajevem in
Kopernikovem" iz 1635. Trije možje, Salviati (zastopa Kopernikov nauk), Sagredo (izobražen
meščan) in okorni Simplicio (zastopa stari Ptolemajev pogled na svet). Zakaj je papež, ki je najprej
vzpodbujal Galileja pri pisanju, postal avtorju nenaklonjen, se ne ve točno. Zdi se, da so ga nekateri
prepričali, da je oseba Simplicio (okoren in konzervativen) v resnici podoba papeža. Po drugi domnevi
naj bi bil Galilei žrtev zavistnih Jezuitov, ker ni omenil Brahejevega modela Osončja.
Foto: Vičar Zorko
Ga. Mirjam Brecelj (s knjigo v roki) nam predstavlja najstarejše astronomske knjige samostana
Kostanjevica – skrite zaklade Slovenije. Zbrane knjige so bistveno določale in še določajo razvoj
človeštva, našega pogleda na svet, delovanja na področju znanosti, umetnosti - čustvovanja.
Preživele so burna stoletja, vojne, potrese, miške v skrivališčih (v sodih med prvo svetovno
vojno ), plesni, človeško norost, ... in so počakale na "nas". Glejmo da jih bomo restavrirali,
ohranili zanamcem in se iz njih kaj naučili. Pot do cilja – iskanje resnice o delovanju narave - je
ravno tako poučna kot cilj sam – razumevanje je globlje. Hvala Ga. Mirjam za prijaznost in trud,
ki ga je vložila v komunikacijo in naš obisk, ter nam tako omogočila izjemno doživetje in hkrati
soočanje z realno sliko antične in srednjeveške astronomije (morebiti bodo knjige še komu v
naši deželi v veselje). Foto: Vičar Zorko
Do te nepričakovane priložnosti smo prišli po nekoliko zaviti poti. Na strokovnem srečanju "Slovenija in vesolje: včeraj, danes in jutri" je dr. Vida Žigman (UNG) mnoge presenetila z novico, da hranijo v Frančiškanskem samostanu Kostanjevica tudi latinski ponatis (iz l. 1635) "usodne" Galilejeve knjige "Pogovor o dveh velikih svetovnih sistemih, Ptolemajevem in Kopernikovem" (In quo Quatuor Dialogis, de Duobus Maximis Mundi Systematibus, Ptolemaico & Copernicano). Knjiga prvič izzide (v italijanščini) leta 1632, z dovoljenjem najmanj štirih cenzorjev. Zato leta 1633 proti Galileju ni bilo enostavno sestaviti obtožnice. Galilei je zaradi knjige in ostalih, še zmeraj ne povsem pojasnjenih okoliščin, končal v hišnem priporu, moral pa je tudi preklicati nauk o gibanju Zemlje kot edini pravilen. Zgodbo je, vsaj pravno, v prid Galileja zaključil šele Poljak papež Karol Wojtyla leta 1992. Informacija, da je ta pomembna knjiga v Sloveniji, je bil dovolj dober razlog, da se šentviški astronomi, skupaj z našimi slušatelji, odpravimo na pot do samostana – maj 2010.
Navezal sem kontakt s samostanom (ne direktno s knjižnico), nakar nas je nadvse prijazna
samostanska knjižničarka ga. Mirjam Brecelj kar sama kontaktirala in nas povabila na ogled
samostana, knjižnice in grobnice Bourbonov, kjer počiva družina zadnjega francoskega kralja. No
tega podatka, da v Sloveniji počiva zadnji francoski kralj, tudi vnukinja Marije Terezije, hčerka
znamenite Marije Antoniete (francoska kraljica, obglavljena na vrhuncu francoske revolucije 1793), ki
ji pripisujejo izrek: "Naj ljudje jedo potico, če nimajo za kruh." (zgodovinarji pravijo, da tega
stavka zagotovo ni izrekla) - ni poznal noben mlad udeleženec ekskurzije, pa tudi mnogi starejši ne.
Ali bi morali poznati te zgodovinske "malenkosti", pa je drugo vprašanje?
Ga. Mirjam je tudi zapisala, da je našla v samostanskem katalogu kar 53 zadekov pod geslom
astronomija (od leta 1553 do 1929), da so nekatere knjige izjemno bogato ilustrirane – in še danes
razumljive. Izjemno. Še več – astronomski del kataloga mi je tudi poslala. Med njimi je seveda bila
tudi že omenjena Galilejeva knjiga, a latinski ponatis iz leta 1635. To je bila zame prva skrivnost,
Galileo v hišnem priporu, njegovo knjigo pa izdajo v latinščini dve leti (1635) po obsodbi. Najbrž
obstaja kaka preprosta razlaga za ponatis – a mi je še ni uspelo najti. Kaj pa naj počnem z množico
ostalih knjig iz seznama. Časa nimam na pretek, pa sem poprosil nekaj kolegov, da pregledajo
katalog, a tudi oni nimajo časa ... Tako sem sam podčrtal nekaj knjig, starih okrog 450 let in poiskal
osnovne podatke o avtorjih ter knjigah. V nekaj urah sem padel v renesanso, srednji vek, antiko, ne da
bi se tega sploh dobro zavedal. Kmalu bi se počutil kot del Ecovega romana "Ime rože". Na seznamu
je bil tudi srednjeveški avtor Sacrobosco z učbenikom "Tractatus de Sphaera" . Učbenik je
nastal okrog leta 1230, ponatis, ki ga hrani samostan, pa je iz leta 1561.
Na hitro zbrane informacije sem takoj poslal ga. Mirjam. Njen odgovor je bil hiter in zgovoren: "Če bova midva še malo sodelovala, bo še mene poneslo med zvezde! Toliko podatkov na kupu, toliko zanimivosti ... To je prav to, kar očara pri knjižnici in knjigah. Ko padeš notri, zlepa ne splezaš ven. Ko že omenjate Sacrobosca, potem morda še en podatek. Namreč, v naši knjižnici je zapisana še ena njegova knjiga in sicer Spaerae mundi, ki je celo inkunabula, iz leta 1488, vendar je med pogrešanimi in je do sedaj (še) nismo dobili."
Res lepe misli in "nora" novica o knjigi iz 1488 - in kaj se skriva pod tem naslovom "Spaerae mundi"
(recimo da to prevedemo kot "Na sferi sveta, vesolja" ). To je sploh prva tiskana astronomska
knjiga na svetu in je le drug naslov za omenjen original "Tractatus de Sphaera" iz leta 1230.
Listi, ki so tiskani do leta 1500, se imenujejo inkunabule in po informacijah bi naj ta knjiga imela več
kot trideset inkunabul. V Sloveniji hranimo "samo" nekaj 100 inkunabul. Še po drugi vojni
so bile inkunabule učbenika "Spaerae mundi" v samostanski knjižnici (ob popisu) in kje so danes?
Še beseda o avtorju Sacroboscou. Johannes de Sacrobosco ali Sacro Bosco (John iz Holywooda, rojen
okrog 1195 v kraju z današnjim imenom Artane, danes predmestje Dublina – umrl okrog 1256 v
Parizu) je bil irski učenjak, menih in astronom. Študiral je na Oxfordu - Anglija, poučeval je na
univerzi v Parizu, okrog leta 1230 napiše najznamenitejši srednjeveški astronomski učbenik
"Tractatus de Sphaera" (Traktat o sferi).
Foto: Vičar Zorko
Učbenik so 400 let uporabljale praktično vse evropske univerze - vse do 17. stoletja. Sacrobosco v
učbeniku razpravljala o Zemlji in njenem mestu v vesolju. Temelj razlagam je bil Ptolemajev
Almagest – geocentrizem. Sacroboscov opis in skice Zemlje kot krogle, s še danes veljavnimi
argumenti, izpodbija zablodo 19. stoletja in sicer, da so srednjeveški učenjaki mislili in učili, da je
Zemlja ravna. Te neumnosti iz 19. stoletja mnogi še danes širijo po naših šolah – čemu to počnejo? Ta
laž je izhajala predvsem iz knjige 'Krištof Kolumb in njegova potovanja', avtorja
Washingtona Irvinga, iz l. 1828, pa še kaj bi se našlo – recimo ideološki razlogi. Kaj početi z
zgodovinskimi lažmi, da ne postanejo "resnica"? Primer. Leta 1945 je omenjena zgodovinska
laž, o učenju o t.i. ravni Zemlji, zasedla drugo mesto med 20 najpogostejšimi zgodovinskimi
lažmi. Seznam je sestavilo "Britansko zgodovinsko društvo" ("Historical Association of
Britain"). V Sloveniji takega seznama (še) nimamo – bil bi (bo) dolg. Očitno so hoteli na zahodu
po drugi svetovni vojni utemeljiti zgodovino (učbenike) predvsem na zgodovinskih virih – saj
nas laži in napihnjeni miti lahko pripeljejo do hudih zlorab – smo jih čutili (jih čutimo) na lastni
koži, jih obujamo od "mrtvih".
Sacrobosco je tudi poznal napako julijanskega koledarja in predlagal (v knjigi "De Anni Ratione" iz leta 1235) zvezni prehod v korekciji datumov in sicer, da se vsakemu 288. letu izpusti en dan. Pozneje je korekcijo upošteval gregorijanski koledar (Gregor XIII.) – a naenkrat. Mesec oktober so leta 1582 'skrajšali' za 10 dni - dnevu 4. 10. 1582 (četrtek) je sledil datum 15.10. 1582 (petek).
Povzetek vsebine učbenika "Tractatus de Sphaera"
Sledi nekaj povzetkov in citatov iz učbenika. Veliko meritev in razlag je točnih, veliko pa seveda
napačnih (so bolj ugibanja) – a za takratni pogled na svet, izkušnje in metode naših prednikov,
... "pravilnih". A zmeraj je štela pravilna napoved nekega pojava, še danes je temu tako in tukaj
smo si enaki:
Sacrobosco dokazuje, da ima Zemlja obliko sfere, kot telo je torej krogla. Sklicuje se na Sončeve vzhode in zahode ob različnih časih v različnih krajih (ki ležijo v smeri vzhod - zahod).
Ugotavlja, da tiste, ki živijo na različnih geografskih širinah vidijo različno zvezdno nebo (zvezde,
ozvezdja), in da je edini vzrok za to potrebno iskati v okrogli Zemlji.
Foto (zgornja slika): Vičar Zorko
Ocean je tudi sferičen. Naprej ugotavlja, da lahko ljudje na vrhu ladijskega jambora vidijo lučke (recimo na obali), medtem ko tisti na krovu ne morejo, in da je edini razlog za to ocean - oceani, ki so torej del Zemljine sfere.
Zemlja je v sredini nebesnih sfer. Ker so zvezde enake velikosti na katerem koli delu neba, morajo biti
ljudje enako oddaljeni od vseh zvezd, ker je Zemlja v sredini nebesnih sfer. Zemlja se ne premika. To
je utemeljeno z dejstvom, da vse težke stvari padejo na najnižjo točko in Zemlja je težka in zato mora
zavzemati sredinsko lego v sistemu nebeških sfer in mora ostati tam [ta teza je bila zelo všeč
nekaterim mladim udeležencem majske ekskurzije (seveda v kontekstu tistega časa) – mladi so
neobremenjeni in to je dobro].
V drugem delu izračuna velikost Zemlje z ugotovitvijo, da so naši predniki (npr. Eratosten) izmerili obseg, ki je znašal 252000 stadijev. Ocene se razlikujejo, vendar je splošno sprejeta vrednost za en stadij okrog 185 m, ki da za obseg Zemlje vrednost okrog 46620 km (sodobne metode dajo vrednost obsega ekvatorja 40075,02 km)
Območja Zemlje, predvsem obeh suhih predelov (puščave) južno in severno od tropov, so
neprimerna za bivanje, ker je tam "Sonce" prevroče (zelo visoko) in enako velja za področji med
polarnima krogoma in poloma (Antarktika, Arktika), ker je preveč hladno (Sonce je zelo nizko).
Podan je grafični prikaz klimatskih pasov (naselitev človeka je prikazana le na zgornji polovici
Zemlje).
Zodiakalni krog je razdeljen na 12 znamenj. Vsako znamenje je razdeljeno na 30 stopinj, od katerih je
vsaka razdeljena na 60 minut.
Vsi drugi krogi so preproste linije, Zodiakalni pas pa je širok 12 stopinj. Črta, ki deli zodiak po
sredini (6 stopinj na sever in 6 na jug) je ekliptika (ko se Luna nahaja na ekliptiki, kjer potuje Sonce,
lahko pride do mrka). Okoli Zemlje (ki se spreminja) se vrtijo nebeške sfere (ki so nespremenljive).
Foto: Vičar Zorko
Oddaljene sfere se vrtijo okrog južnega in severnega pola, medtem ko se sfere, na katerih so planeti,
vrtijo okrog osi pod kotom 23 stopinj 32 minut. Poda tudi hitrost vrtenja notranjih sfer (Saturn - 30
let, Jupiter - 12 let, Mars - 2 leti, Sonce - 365 dni 6 ur, Venera in Merkur enako kot Sonce, Luna - 28
dni 8 ur). Zvezde se vrtijo od vzhoda proti zahodu.
Nebeške površine so sferične, saj je sfera najboljša, idealna, oblika. Sklicuje se na Alfraganusa (to je v resnici Farghani, arabski astronom iz 9. stoletja), ki je razvil razlage, zakaj nebo ne sme biti ravno, ampak mora biti sferične oblike.
Sacrobosco povzame tudi vse sfere Ptolemajeve slike vesolja (epicikel, ekvant,
deferent), ki so geometrijsko dokaj solidno pomagale razložiti neenakomerno
gibanje planetov, pojav retrogradnega gibanja planetov, itn.
To so torej nekateri poudarki iz Sacroboscovega srednjeveškega učbenika astronomije. Veliko je bilo prepisov in nato ponatisov izvirnika, ki so mu uredniki dodajali nova poglavja, popravke, včasih pa tudi napake (v poznejših ponatisih se recimo najde napaka o številu dni v letu, a to je bila najverjetneje zgolj tiskarska napaka). Če izvzamemo napačno geocentrično sliko vesolja, je večina trditev, sklepanj, meritev pravilnih ali so blizu pravilne razlage. Da bi nebesno mehaniko pravilno razložili, so si pomagali z geometrijo krogov (epicikel, ekvant, deferent), z gibanji krogov in planetov, Sonca, Lune po krogih.
Zorko Vičar
Danes mnogi zavedeno ali lahkomiselno dajejo v nič staroveško sliko vesolja – a je zanimivo, da kdaj prav isti argumenti in sama logika, dajejo PRAV tako antični kot moderni sliki vesolja. Najbolj očiten primer je pojav paralakse - to je navidezen premik bližnjih zvezd glede na zvezdno ozadje, zaradi gibanja Zemlje okrog Sonca. Paralakso opazimo že, če recimo opazujemo bližnja telesa izmenično z levim in desnim očesom in se nam tako navidezno premaknejo glede na ozadje. Paralaksa nam omogoča tudi globinsko gledanje, 3D zaznavanje. Prvo instrumentalno paralakso zvezde (in s tem razdaljo do zvezde, če izvzamemo Sonce) je določil šele Friedrich Bessel leta 1838 za zvezdo 61 Cygni (znaša manj kot ločno sekundo, samo 0,3", kar je daleč pod ločljivostjo očesa, ki je približno 60''). To je bil še eden zadnjih dokazov, da Zemlja potuje okrog Sonca. Projekt Evropske vesoljske agencije GAIA, ki meri razdalje do zvezd Rimske ceste, uporablja prav isti princip - to je paralakso. V projektu sodelujemo tudi Slovenci - Oddelek za fiziko, Fakulteta za matematiko in fiziko, Univerza v Ljubljani. A ker Aristotel ni mogel opaziti paralakse zvezd, v antiki še niso poznali teleskopov, na oko pa je to nemogoče, je prav to bil zanj argument, da Zemlja miruje - če bi se premikala, bi opazili paralakso. Tukaj je Aristotel bil zvest znanstveni metodi. Lahko pa seveda ugovarjamo, "da bi lahko pomislil", da so zvezde tako daleč, da je njihova paralaksa za prosto oko nezaznavna. A taka pot, projekcija sedanjosti v zgodovino, lahko pelje do neumestnih špekulacij (ta lastnost nam je zelo blizu in je velikokrat neproduktivna).
Zaradi resnice in zgodovinske uravnoteženosti je potrebno poudariti, da so mnogi antični misleci (pitagorejci Hiket, Ekfant, Heraklit Pontski, ..., tudi Filolaj, vsekakor pa Grk Aristarh) bili prepričani, da Merkur in Venera krožita okrog Sonca in od tod tudi sklepanja nekaterih sodobnikov, da morebiti tudi ostali planeti krožijo okrog Sonca. Pozneje je Grk Aristarh opisal tako geocentrični, kot heliocentrični model vesolja. V heliocentričnem modelu je privzel, da so zvezde neskončno daleč, saj ni zaznati nobene paralakse, to je gibanja zvezd glede druge na drugo, med gibanjem Zemlje okoli Sonca. Grk Apolonij pa je poskušal uskladiti Aristarhove in Evdoksove zamisli o gibanju planetov z novim modelom (problem so bili epicikli za Venero in Merkur), v katerem se planeti gibljejo okoli Sonca, ta pa skupaj z njimi kroži okoli Zemlje. Enako rešitev je veliko pozneje (16. stoletje) podal Danec Tycho Brahe. Francoz Nicole Oresme (14. stoletje) je razmišljal zelo pronicljivo. Pravi, da bi bilo bolj "gospodarno" (domače zdravemu razumu), razumljivo, da se prej mala Zemlja vrti okrog lastne osi, kot ogromna sfera, posuta z zvezdami, okrog Zemlje. Sklepanje je najbrž temeljilo na ocenah velikosti zvezd in oddaljenosti t.i. sfere, sfer. Kljub temu je sklenil, da nobena od teh trditev ni dovolj prepričljiva in pravi: "Kot trdijo vsi in tudi sam mislim enako, se premika nebesni svod in ne Zemlja." Tukaj se kaže znanstvena drža, pomen prepričljivosti argumentov, a hkrati, kako moč ima splošno sprejeta razlaga (videz, občutek, tok množice), četudi napačna. Nemec Kuzanski (15. stoletje) pravi, da se Zemlja obrača okrog osi in kroži okrog Sonca, da v vesolju ni nobenega "zgoraj" ali "spodaj", da je svetovje brezmejno, da so zvezde druga sonca in priklepajo nase druge naseljene svetove. Večino omenjenih razmišljanj antičnih umov, delno tudi srednjeveških, je poznal tudi Nikolaj Kopernik.
Heliocentrizen, kot možno sliko vesolja, so torej dopuščali že pred Kopernikom, naštejmo nekatere že omenjene osebe: Grk Aristarh (antika), predhodnik relativnosti Francoz Oresme (14. stoletje), Nemec Kuzanski (15. stoletje) in še "mnogi". A ne delajmo si utvar - večina ljudi (tako izobraženih kot neizobraženih) je samoumevno zavračala možnost dnevne rotacije in potovanja Zemlje okrog Sonca. Zakaj? Ker so imeli izkušnjo lastnega vrtenja, gibanja na Zemlji (recimo na konju, ladji), ki je povzročalo upor zraka (veter) in to je bil eden glavnih argumentov proti dnevni rotaciji Zemlje in gibanju okrog Sonca. Naslednji zadržek je bil Hiparhov, da bi, če se Zemlja res vrti, telo, ki ga vržemo v zrak, zaostajalo. Danes se nam morebiti ti argumenti zdijo smešni, a za takratni nivo naravoslovja čisto prepričljivi.
Kot je danes nedopustno, da bi se učili antične in srednjeveške nebesne mehanike, je tudi nedopustno, da bi zaradi neznanstvenih, nepedagoških razlogov (recimo ideoloških) poučevali laži o srednjeveški in antični astronomiji. Taka laž je recimo, da so v srednjem veku učili, da je Zemlja ravna (polmer Zemlje so ocenili že v antiki - Eratosten). Norčevati se iz truda naših prednikov vse povprek, je enako norčevati se iz sebe in hkrati vzgajati mlade v laži. To pa ne pomeni, da ne smemo biti kritični do preteklosti, a na temelju argumentov – vseh virov. V preteklosti ni bilo vse idealno ali je danes? Še danes imamo društva, ki zagovarjajo ravno Zemljo in prav lahko se zgodi, da bodo bodoči izumitelji "zgodovine" mirno "pozabili" na vse naše univerze, učbenike in bodo gladko širili laži, da smo v 21. stoletju verjeli v ravno Zemljo. Dokazi jim bodo recimo zapisi iz: http://theflatearthsociety.org/cms/. A če bomo površni do zgodovine, se nam to lahko kmalu zgodi. Pa ne zaradi neke maščevalnosti nekoga, ampak zaradi neumnosti, ki jih trosimo naokrog – ena takih je, da človek še ni stopil na Luno (teza, ki ima v Sloveniji kar nekaj privržencev in to ne kjer koli, ampak na resnih astronomskih forumih).
Še zanimivost - raziskovalca zgodovine znanosti David C. Lindberg in Ronald Numbers sta zapisala:
"Če je Kopernik imel kakršenkoli resničen strah pred objavo [Knjige kroženj - De Revolutionibus],
se je prej bal odziva znanstvenikov, nikakor odziva duhovnikov - skrbeli so ga torej znanstveniki.
Cerkvena dostojanstvenika pred njim - Nicole Oresme (francoski škof) iz štirinajstega stoletja in
Nicolaus Cusanus (nemški kardinal) iz petnajstega stoletja - sta svobodno obravnavala možna
gibanja Zemlje in ni nobenega razloga za domnevo, da bi enake ideje v šestnajstem stoletju povzročile
verski nemir."
Vir: http://bedejournal.blogspot.com/2009/03/galileo-affair-1-problem-with.html
Koperniku (njegovi knjigi) res nekaj časa ni noben nasprotoval, razen protestant Martin Luther, ki mu je očital, da bodo bedaki (Kopernik) vso astronomsko znanost postavili na glavo.
Sacrobosco, Kraljeva družba, zmote
Konec maja 2010 se je del naše skupine odpravil v London – v domovino naše zveste slušateljice ga.
Margaret Davis, ki je tako nosila na svojih ramenih velik del (odlične) organizacije. Anglija ima
izjemno bogato zgodovino (svetlo in kdaj manj svetlo, kot velja za večino imperijev, kultur), tudi
zgodovino znanosti, tehnike, humanistike. Slovenske institucije, šole, itn, velikokrat pozabijo na
Anglijo, nam ni v zavesti kot "dosegljiva" dežela. Zakaj je temu tako? Obisk se je izkazal za pravo
presenečenje – mogoče o tem kdaj drugič. Zakaj omenjam to ekskurzijo? Obiskali smo tudi Kraljevo
družbo (Royal Society – RS, letos praznuje 350 let delovanja), kjer nas je vljudno sprejel g. Rupert
Baker (Library Manager). Za vse nas je bil obisk RS nekaj posebnega. Hkrati sem povprašal g.
Ruperta Bakerja o srednjeveških učbenikih astronomije. Posebej me je zanimal Sacrobosco. Rupert je
kot iz topa ustrelil, ja seveda hranimo knjigo "Tractatus de Sphaera", srednjeveški astronomski
univerzitetni učbenik znamenitega pisca, učenjaka, Sacrobosca. To je bila še ena potrditev vrednosti
knjige - kaj imamo v Sloveniji, a je očem in zavesti Slovencev skrito - zakaj?
'Objavljeno z dovoljenjem Kraljeve družbe' ('Courtesy of the Royal Society') . Tako kot je
bila v Kostanjevici knjižničarka ga. Mirjam Brecelj izjemno prijazna, je bila v Kraljevi družbi
(družabna) prijazna knjižničarka ga. Joanna Corden. Skupaj z Rupertom sta nam predstavila
bisere Valvasorjeve intelektualne zapuščine (Valvasor postane član RS leta 1687) - originale
njegove razprave ob sprejemu v RS, skice presihajočega Cerkniškega jezera, zapisnik sprejema
v Kraljevo družbo (glejte slike dokumentov), itn. Foto: Vičar Zorko
Foto: Vičar Zorko
Foto: Vičar Zorko
'Objavljeno z dovoljenjem Kraljeve družbe' ('Courtesy of the Royal Society') . Teksti so
berljivi in razumljivi. Foto: Vičar Zorko
Potrebno je poudariti, da je prav astronom Halley (z njim si je Valvasor redno dopisoval) predstavil Kraljevi družbi fizični model presihajočega Cerkniškega jezera, seveda po Valvasorjevih skicah in opisih. Valvasor je umrl nekaj let pred Halleyjevim obiskom današnje Slovenije, tako da se njuno željeno srečanje ni nikoli uresničilo. Halley je med letoma 1701 in 1703 večkrat obiskal Ljubljano, Trst in druge kraje tega območja, s skrivno misijo iskanja primernega pristanišča za angleško mornarico (razlog - španska nasledstvena vojna). Ta ideja se nikoli ni realizirala - po uspešnem napadu Angležev in Nizozemcev na Gibraltar leta 1704 pa je bila popolnoma opuščena.
Posebej so nam predstavili "stenski" opis podobe Roberta Hooka namesto slike – zakaj ni slike? Odgovor sledi, prej si oglejmo približen prevod Hookovega opisa: "Vedno je bil zelo bled in suh ... skromnega videza, njegove oči so bile sive in izbuljene; a z ostrim bistrim pogledom, dokler je bil še mlajši; njegov nos je bil tanek, z zmerno višino in dolžino; usta "grozno" široka in zgornja ustnica tanka; imel je ostro brado in veliko, široko čelo. " - Richard Waller, prijatelj Roberta Hooka
Sam sem dal (ob opisu ekskurzije) na splet domnevno sliko R. Hooka. To je opazil tudi Rupert iz RS in naju z Margaret opozoril na zanimivo zgodbo – napako. V bistvu so kemika Jan Baptista van Helmonta zamenjali s Hookom. Kako je prišlo do te napake?
Zelo zanimiv članek ("link"), na temo znamenitih žena in mož ter njihovih "izgubljenih" portretov, sta
mi poslala Rupert, oziroma Margaret, iz časopisa The Guardian. Nekaj Odlomkov iz članka -
Mistaken identities (Napačne identitete) – avtorica ga. Lisa Jardine:
"Leta 2002 sem dokončala biografijo znanstvenika, polihistorja Roberta Hooka - tesnega prijatelja
Christopherja Wrena. Notorično, noben Hookov portret ni preživel - domnevno zato, ker ga je
predsednik Kraljeve družbe Sir Isaac Newton tako močno sovražil, da je ob Hookovi smrti leta 1703
dal edina obstoječa portreta uničiti - priče, da sta portreta visela v njegovih prostorih, so bili njegovi
sodobniki.
Vedno se mi je zdelo, da sta portreta bila nekam založena (začasno izgubljena) in ne uničena. Torej,
ko sem si v Prirodoslovnem muzeju ogledala manj znan portret poznega 17. stoletja, ki je ustrezal
izgledu Hooka v srednjih letih, je to pri priči vzbudilo mojo pozornost. Portret z napisom "John Ray"
očitno že po izgledu ni bil omenjeni botanik, sicer Hookov sodobnik. [...] Podjetje Mercers je
doniralo sredstva, za čiščenje slik. Čiščenje je pokazalo, da je napis "John Ray" bil res naknadno
dodan; več podatkov v Hookovem dnevniku me je prepričalo, da je bil Hooke na pravem mestu ob
pravem času in verjetno je bil prav on portretiranec na neznani sliki. [...] Na novo očiščena slika je
bila predstavljena, kot del razstave ob obletnici Hookoeove smrti, v Oxfordskem Muzeju zgodovine
znanosti in anketa obiskovalcev je pokazala, da sta dve tretjini tistih, ki so glasovali, ocenili portret
kot Hookov. [...] Skoraj celo leto sem "obstreljevala" okolico, kolege s fotografijami portreta, iskala
sem potrditev mojega "odkritja". Kolikor vem, so bili vsi prepričani v istovetnost. Eden od
strokovnjakov za Hooka je še poudaril, da so velike podobnosti med "mojim" portretom in
fotografijami še živečih sorodnikov. Drugi strokovnjaki so še dodatno poudarili istivetnost potez.
Portret sem uporabila tudi kot naslovnico za Hookov življenjepis [300. obletnica smrti], čeprav sem v
uvodu opozorila, da obstaja vedno možnost, da bo kdo dokazal, da je to napačna slika. Dve leti
kasneje se je zgodilo ravno to. Ameriški zgodovinar znanosti je ugotovil, da je mož na sliki Jan Baptist
van Helmont, flamski alkimist (kemik) iz 17. stoletja - in sicer na podlagi podobnosti gravure
znanstvenika Van Helmonta na naslovni strani posthumno zbranih del. [...] Javno sem priznala, da je
bila javnost zavedena in to zaradi mojega entuziazma. Kakorkoli že, neprijetno mi je, saj moram kar
se da hitro obvestiti Googleovo omrežje, da je objavljena slika v resnici podoba Van Helmonta - a še
vedno pogosto uporabljena, na številnih spletnih straneh, kot portret Roberta Hooka. A kar nekaj
raziskovalcev ve, da je bila moja identifikacija napačna. Bojim se, da nekateri menijo, ne glede, kako
velika je bila moja napaka, da sem sedaj [le] jaz odgovorna, da ustavim nadaljnje kroženje napačno
identificiranega portreta po spletu."
Vir: http://www.guardian.co.uk/culture/2010/jun/19/close-examination-national-gallery-lisa-jardine
Vsekakor velika zagata ga. Jardine, ki kaže, kako hitro pademo v past in kako težko pridemo iz nje in
kako sami ostanemo po odkriti napaki. Teh napak je na spletu ogromno, tudi na "slovenski"
Wikipediji je še zmeraj pod geslom R. Hooke portret, ki ne pripada Hooku ampak kemiku Jan
Baptistu van Helmontu. Hooke res nima "sreče" – tudi če bi slučajno še obstajal kak portret in bi ga
kdo našel, bi najbrž 1000x premislil, preden bi to obelodanil javnosti. Glej tudi:
http://en.wikipedia.org/wiki/Van_Helmont. Naj bo ta tekst hkrati tudi
skromna pomoč ga. Jardine pri odpravi "njene" zmote.
Zahvala znanim in neznamim skrbnikom pisane besede
Vrnimo se v knjižnico Frančiškanskega samostana Kostanjevica pri Novi Gorici.
Poleg Sacrobosca in Galileja, smo se v samostanski knjižnici, čas je bil omejen, bežno osredotočili še
na naslednje avtorje:
* Regnier Gemma Frisius, flamski matematik, kozmograf, kartograf, zdravnik in astronom, rojen 9.
december 1508, Dokkum, Frizija, Nizozemska, † 25. maj 1555, Louvain, Brabant, sedaj Belgija.
Knjiga - Gemmae Phrysii medici ac mathematici, De Principiis astronomiae & Cosmographiae, ...
(1553).
* Alessandro Piccolomini (13. februar, 1508 - 12. marec 1579) je bil italijanski humanist in filozof iz
Siene, spodbujal je popularizacijo latinskih ali grških znanstvenih in filozofskih razprav v materinem
jeziku in stilu.
Knjiga - La sfera Del Mondo (1595).
* Friedrich Schödler (Dieburg, Hessen 25. februar 1813 - 28. april 1884), nemški naravoslovec in
pedagog, leta 1846 izda v Braunschweigu knjigo - Das Buch der Natur – bila je prevedena v
večino evropskih jezikov, leta 1870 tudi v slovenščino, v nemščini doživi nekaj deset ponatisov. To
knjigo smo na Šentvidu poznali že od prej. Še danes se težko najde tako praktičen učbenik, kot je ta iz
srede 20. stoletja. Knjigo je v slovenščino korektno prevedel pravnik Viljem Ogrinc - Slovenska
matica. Mnogi slovenski avtorji iz prve polovice 20. stoletja so črpali formo in delno vsebino prav iz
te knjige.
Knjiga - Das Buch der Natur, nemški ponatis iz leta 1871.
* Valerius (Cornelius) [Wouters Kornelis], 1512-1578. Rojen v bližini Utrechta - učitelj, profesor
latinščine.
Knjiga - De sphaera et primis astronomiae rudimentis (1581).
Samostanska knjižnica hrani tudi nekatere temeljne knjige modernega slovenskega jezika. Recimo enega od osmih ohranjenih izvodov slovenske slovnice v latinščini Arcticae horulae succisivae - "Zimske urice". Izdal jo protestant Adam Bohorič (Adamus Bohorizh) leta 1584 - vpeljal je tudi, po njem poimenovano, pisavo bohoričico, v kateri je ustvarjal še F. Prešeren. Prešeren je bohoričico tudi branil (znan je recimo sonet o kaši), a so jo kljub vsemu iliristi ukinili. Posledice čutimo še danes – je pa zanimivo, da se nova bohoričica spet uveljavlja. Uporabljajo jo nekaterimi informatiki, saj rešuje večne težave s fonti, tudi ena izmed literarnih revij izhaja v "bohorichici". V samostanu je 40 let deloval tudi jezikoslovec pater Stanislav (Anton) Škrabec. Škrabca nekateri štejejo za največjega slovenskega jezikoslovca 19. stoletja. Frančiškanski samostan Kostanjevica pri Gorici (velja tudi za mnoge druge samostane) je torej ohranil temeljna dela tako domače kot tuje humanistične in naravoslovne misli. Ni narobe, če omenimo še samostan Žiče. Letos bi kartuzija praznovala 850. obletnico, leta 1782 jo je razpustil Jožef II. Na prehodu iz 14. v 15. stoletje, ko so Evropo pretresala verska in politična nasprotja, so bile Žiče center vzhodnega reda kartuzijanov. Iz kartuzije je generalni prior Štefan M. (tudi zaradi Katarine Sienske) miril in zbliževal razklano Evropo – zveni aktualno. Štefanu je misija kar uspela. V 15. stoletju je kartuzija hranila več kot 2000 knjig – to je skoraj toliko kot jih je imela vatikanska knjižnica – ena največjih na svetu (novejše raziskave so pokazale, da je bilo v samostanu celo 2500 knjig, kar je več kot v Vatikanu). Sedaj so knjige razkropljene po različnih samostanih in knjižnicah – ta bogat fond bi bilo dobro pregledati tudi iz naravoslovnega vidika.
Še glede znanosti, humanizma in politike. Ko določene skupine postanejo dobesedno obsedene z oblastjo, pa ni važno ali gojijo religiozni, ateistični ali kak drug nazor (bolje rečeno ga zlorabljajo), med temi skupinami ni opaziti bistvene razlike – ne v preteklosti in ne danes. To se kaže tako na področju kozmologije, kjer so mnoge ideologije 20. stoletja popolnoma zavračale veliki pok, tudi zgolj kot teorijo (jo prepovedale, saj je po dogmi dialektičnega materializma "materija večna in nič ne obstaja izven nje"), kot na področju darvinizma. Tudi naše okolje je pred desetletji na nivoju osnovnega izobraževanja določena poglavja iz modernega naravoslovja (astronomije - nastanek vesolja, izvor elementov, itn) kar zamolčalo, oziroma odrinilo na stran (to se še danes pozna v učnih programih, tudi v glavah – takrat se je prevajalo predvsem avtorje, tudi vabilo v državo, ki so nasprotovali velikemu poku).
Zgovorna slika propadanja neprecenljive kulturne – znanstvene - dediščine. Knjiga je bila že
pred stoletji zavita v srednjeveški notni zapis, oboje pa je zelo teknilo miškam. Knjige so namreč
med prvo vojno (neznosna soška fronta) skrivali v sodih v kletnih prostorih. Zelo pohvalno, v
hudih časih večina pozabi na reševanje knjig.
Foto: Vičar Zorko
Kar koli si že mislimo o preteklem času (veliko je odvisno od vzgoje, tudi poučenosti, okolja,
karakterja, starosti - izkušenj), o samostanih, univerzah, religijah, družbenih ureditvah, zgodovina
katerih ni samo svetla, poznamo namreč tudi obdobja sežiganja knjig in avtorjev, a poznamo tudi
aroganco in brutalnost mislecev, raziskovalcev (a če odkrito pogledamo v oči sedanjosti, smo
podobnim vzorcem priča še danes na mnogih koncih sveta, tudi kje v Evropi, pa jih naši mediji kdaj
zelo prizanesljivo obravnavajo) – pa je vendarle bilanca iskanja resnice pozitivna; tudi glede pisnih
virov poti in stranpoti znantvenega raziskovanja. Poznamo namreč še bolj banalne primere, ko so
nekateri uničevali knjige (kurili) za potrebe ogrevanja, jih
trgali za razne "potrebe", nekateri pa so
preprosto na policah naredili več "prostora" in se tako hkrati
znebili bremena obdelave strokovnih vsebin (poznam
primere iz 21. stoletja).
Ko tako listamo, držimo v rokah, stoletja stare (temeljne) knjige, ki so jih pred zobom časa, vojnami,
miškami, itn, ohranili za nas in zanamce mnogi knjižničarji, menihi, mnoge sestre – ni kaj, da se jim
ne bi, danes v glavnem pozabljenim osebam, globoko zahvalili, priklonili. Seveda so bili
najprej pogumni avtorji, misleci, raziskovalci, ki so upali " 'znanost' postaviti na glavo ", kljub
zavedanju, da jih lahko ljudstvo (mi), "racionalna" večina tako izobražencev kot neizobražncev,
izobči.
Ljubljana, julij 2010, Zorko Vičar
Vir slik (tudi nekateri povzetki), kjer ni mojega imena, je:
http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~williams/Full%20text%20items%20from%20the%20tomash%20Library%20files/Sacrobosco,%20Johannes.Spaerae%20mundi.1488.Venice.pdf
Nazaj na aktualno stran.
Nazaj na domačo stran.