Lorentzov faktor: γ = 1 / √(1 − v²/c²)
S → S' (običajna oblika):
x' = γ (x − v t)
t' = γ (t − v x / c²)
S' → S (obratna oblika):
x = γ (x' + v t')
t = γ (t' + v x' / c²)
Posebni primer: Če izberemo t' = 0 (trenutek opazovanja v S'), velja poenostavitev:
x = γ x' = γ R
Velik premik elipse v animaciji ni “napaka” – je posledica Lorentzove transformacije, ki je za
x = γ(x′ + vt′)
in recimo pri
x′ = 0
velja x = γvt′.
Matematično dokažimo, zakaj sferični val v premikajočem se sistemu S' res postane elipsa za mirujočega opazovalca, v sistemu S.
V sistemu S', ki se giblje s svetlobnim virom, velja (poenostavidev v 2D) :
x'2 + y'2 = R'2
- kjer je R' = ct'.
To je sfera (v 2D: krog).
2. Lorentzova transformacija premikajočega se sistema Š' v mirujoči sistem S:
Sistem S' se giblje hitrostjo
v v smeri x glede na sistem S:
x = γ(x' + vt'), y = y'
3. Izrazimo x' preko x
x' = x/γ - vt'
4. Nadomestimo v enačbi sfere
Vstavimo x' in y' = y v enačbo sfere:
x'
2 + y'
2 = R'
2 ==> (x/γ - vt')
2 + y
2 = R'
2
Ali tudi:
(x - γvt')
2/γ
2 + y
2 = R'
2
Člene kvadriramo, tako dobimo:
x
2/γ
2 - x2vt'/γ + (vt')
2 + y
2 = R'
2
Preuredimo:
x
2/γ
2 - x2vt'/γ + y
2 = R'
2 - (vt')
2
5. Standardna oblika elipse
Za trenutek, če gledamo središče sfere v premikajočem se sistemu (t' = 0), velja:
x
2/γ
2 + y
2 = R'
2
To je enačba elipse, ker:
x-os ima dolžino a = γR'
y-os ima dolžino b = R'
Torej enačba elipse je:
x2/a2 + y2/b2 = 1
za a = γR' in b=R'
To je torej sedaj, glede na zgornje korake, matematično dokazano:
- sfera se transformira v elipso, raztegnjeno v smeri gibanja.
6. Opomba za poljuben čas t'
Če t' ≠ 0, elipso premaknemo v x-smeri za x_"shift" = γvt', kot je narejeno tudi v kodi te JavaScript animacije:
(x-γvt')2/(γR')2 + y2/R'2 = 1
Elipsa ni samo raztegnjena, ampak je tudi premaknjena v smeri gibanja.
Pravokotno na smer gibanja ostane oblika nespremenjena.
Glej tudi:
* -
Fizika vesolja, fizika velikih hitrosti
* - ali tudi 3D animacijo -
Interaktivna Lorentzova elipsa (3D)
Zorko Vičar - 14. nov. 2025
Pomoč pri kodi, tudi AI.