) in potem šumenje modema
in čakanje na povezavo. 

Splet je omogočil tudi razvoj t. i. umetne inteligence (AI) - polno je zaživela ob koncu corone ..., slučaj?
Arhitektura ChatGPT - umetna inteligenca ali "artificial intelligence (AI)".
ChatGPT je kratica za "Chat generative pre-trained transformer". 
Klepetalnik na osnovi
generično predpripravljene transformacije - človeku značilna predpripravljena govorna klepetalnica - temelji torej
na obsežnem jezikovnem modelu. Razvija ga podjetje OpenAI.
Moto podjetja je »prijazna umetna inteligenca za vse človeštvo«. Ustanovljeno je bilo leta 2015 v San Franciscu (ZDA).
 Med ustanovitelji so bili Elon Musk, Sam Altman, Peter Thiel in drugi. Pozneje je v podjetje OpenAI ogromno vložil
 Microsoft, cca 13 milijard dolarjev.
Vrednost podjetja zelo niha, kdaj je vredno tudi 150 milijard dolarjev in veliko več ...
Ko se je pojavila kitajska konkurenca (2024, DeepSeek), mu je vrednost zelo padla.
A pri Kitajcih je tako, nikoli niso prvi, a zmeraj znajo čez nekaj let dobro prekopirati
rešitve zahodnega sveta ... Nič novega.
ChatGPT je v svojem osnovnem namenu klepetalni robot (angleško chatbot), katerega glavna funkcija
 je posnemanje človeškega pogovarjanja (v bistvu je zbral večino znanja iz svetovnega spleta, 
tudi značilnosti različnih jezikov). 
 Sistem lahko opravlja naloge, kot so pisanje besedil, odpravljanje napak v računalniških programih in skladanje glasbe,
zelo močan je pri pisanju programskih kod (obdeluje ne le besedila, ampak tudi zvok in slike).
ChatGPT se lahko spomni prejšnjih prošenj iz enakega poteka pogovora, kar je redkost med klepetalnimi roboti.
 Nekateri informatiki so tako celo zaključili, 
da gre za značilnost, ki bi lahko omogočila uporabo tega sistema za ustvarjanje klepetalnih robotov, 
ki bi opravljali funkcijo osebnega psihoterapevta.
Na razpolago je zmogljivejša plačljiva verzija ChatGPT Plus in tudi neplačljiva verzija,
ki omogoča časovno omejen dostop do modela ...
ChatGPT izražal mnenja, ki pa so lahko tudi pristranska - a to je tudi lastnost človeškega
razmišljanja. Čar je v svobodi govora in zaenkrat je ChatGPT na meji tega načela, sploh ko gre
za vrednostne sodbe. Kot povsod, se je tudi v ChatGPT vključila politika
in zato so njegove vrednostne sodbe nekaj, na kar se ne gre zanašati. 
Vse ostalo - pomoč pri programiranju, pomoč pri strokovnih vprašanjih, matematičnih problemih, tekstovni opisi
določenih procesov, fenomenov ...
pa so v ChatGPT-ju dosegli zavidljive rezultate.
Poleg programske kode izjemno dobro rešuje tudi recimo besedilne naloge (včasih smo rekli uporabne naloge).
 
 
ChatGPT je močan toliko, kot je močan v znanju sam uporabnik orodja.
ChatGPT ni edino tako orodje na spletu (tukaj je še recimo kitajski DeepSeek) - a je ChatGPT eno najmočnejših.
ChatGPT nam recimo zgolj v kaki minuti izdela spletno JavaScrip aplikacijo za gibanje
planetov, lahko tudi v C-ju, Javi ... Za kaj takega smo včasih
rabili ure ali dneve programiranja ... ChatGPT je tudi dokaj uspešen pri iskanju napak 
v programskih kodah, tudi pri gonilnikih ... A, če nimamo trdnih osnov 
programiranja, nam ChatGPT ne more pomagati pri kompleksnejših problemih, kodah.
Lahko pa nas s pametnim postopnim pristopom počasi uvaja v svet določenih programskih jezikov.
Kaj pa družboslovje, humanizem in umetna inteligenca? 
ChatGPT nam sicer lahko napiše spis, domačo nalogo, pomaga pri diplomi, magisteriju, pisanju člankov,
leposlovja, poezije, nariše celo
umetniško sliko, zapiše note nove pesmi - a vrednost teh rezultatov (če zadaj ni razumevanja opisane materije in lastne
dodane vrednosti) je večinoma zelo vprašljiva
(no, učenci lahko prihranijo nekaj časa staršem pri pisanju spisov - domačih nalog ..., kar pa 
je kdaj tudi v pomoč utrujenim staršem).
Nekateri bi umetno inteligenco poimenovali kar kot umetni spomin - in v tem je veliko resnice.
Inteligenca v originalu pomeni umevanje - to je ustvarjalnost - ki pa je umetni inteligenci ne moremo
pripisati v polnem pomenu te besede; je le dober izvajalec algoritmov, a v osnovi ni ustvarjalna.
Je pa res, kot je bilo že upravičeno poudarjeno, da določene programske rešitve 
(hitro in v veliki večini primerov zelo korektno
piše računalniško kodo) najde hitreje od človeka. In kako to vpliva na delo v kolektivu?
Včasih smo se sodelavci več spraševali o tem, če ima kdo kako rešitev, kodo, recimo za obdelavo
podatkov na tak in tak način - smo bili drug drugemu "ChatGPT".
Danes je tega miselnega druženja v službah veliko manj - vsi takoj najdemo rešitev v kodi, ki jo
generira ChatGPT. Zelo hitro, kot smo že omenili, najde tudi napake v programski kodi - kar nam prihrani
dragocen čas.
No - še zmeraj je kdaj potreben nasvet sodelavca ...
Vseeno pa si t. i. umetna inteligenca - ki je še zmeraj človeška inteligenca,
le da računalniki veliko hitreje procesirajo veliko več podatkov in z manj 
rutinskih spodrsljajev kot to zmore človek (to recimo dokazuje
nemoč človeka v igranju šaha proti računalniškemu algoritmu) - zasluži globljo umestitev v zelo
zahtevno definicijo, kaj je človek, 
kaj inteligenca sploh je, kaj je samozavedanje, kaj je s t. i. svobodno voljo
misleca, kaj so možgani znotraj definicije človeka, življenja, tudi in predvsem v navezavi z vesoljem  ...,
z najširšo sliko stvarstva.
Zato se tukaj navežimo na zanimivo razmišljanje - ali je razum
neka splošna zakonitost dogajanja v vesolju. V to smer
nas recimo vodi ideja o t. i. »Boltzmannovih možganih«.
Sledi povzetek iz poglavja:
Vesolje in možgani
»Boltzmannovi možgani« so ideja za samozavedajočo entiteto, strukturo,
 ki nastane zaradi izjemno redkih naključnih nihanj v stanju termodinamičnega ravnovesja.
 Na primer, v homogeni newtonski juhi je mogoče teoretično čisto po slučaju vse atome 
ločiti in spet medsebojno povezati tako, da tvorijo funkcionalne človeške možgane 
(čeprav bi to v povprečju trajalo veliko dlje od trenutne življenjske dobe vesolja). 
Ta ideja je dobila ime po avstrijskem fiziku (Stefanovem učencu) Ludwigu Boltzmannu 
(1844-1906), ki je leta 1896 objavil teorijo, ki pravi, da je vesolje sicer 
v malo verjetnem stanju neravnovesja, a le, če se takšna stanja (neravnovesja) 
pojavijo naključno, se lahko pojavijo možgani, ki se zavedajo vesolja.
 Boltzmannovi možgani so dobili nov pomen okoli leta 2002, ko so nekateri 
kozmologi postali »zaskrbljeni«, da v mnogih novih teorijah vesolj(a) človeške možgane 
v sedanjem vesolju po številu, v prihodnjih vesoljih, močno presegajo Boltzmannovi možgani,
 ki imajo popolnoma enaka dojemanja kot naši možgani. To vodi do absurdnega zaključka, 
da smo potem verjetno tudi mi Boltzmannovi možgani. Takšen argument reductio ad absurdum 
se včasih uporablja kot protiargument nekaterim teorijam vesolja. 
Več na strani: Vesolje in možgani
Če se vrnemo v vsakdanjo realnost, se zdi, da bo zaradi uporabe računalnikov (AI) 
naša bodočnost, družba  
vse manj pripravljena na vsakdanje izzive preživetja v in z naravo.
Zakaj? 
Ko se danes srečujem s študenti na praksi ali z diplomanti,
ki so ravno začeli z delom, kaj mislite, po čem posežejo, ko jim
zadam-o določeno nalogo. Takoj začnejo tipkati v ChatGPT in iskati hitre rešitve,
jih večinoma tudi najdejo - a mnogokrat jih ne ponotranjijo, jih ne razumejo dovolj,
da bi jih znali samostojno aplicirati na ostale probleme (tudi, če so ti zelo podobni
prvotni nalogi). Dokler se da živeti z AI, se zdi, da to ni problem, a ko nas nekdo ali nekaj
loči od bergel umetne inteligence (po domače od informacij in rešitev svetovnega spleta),
se zdi, da bodo bodoče generacije zmogle manj kot generacije, ki so
umetno inteligenco gradile. Do danes je povprečen študent znal samostojno
izdelati rešitev, recimo za relacijo:
 meritve nekega pojava, umestitev podatkov v informacijski sistem, 
obdelava podatkov, sinteza - model, končno sklepanje na splošno
zakonitost, ki izhaja iz obdelave zabeleženega pojava. 
Tudi študentje nam to čez čas priznajo. Sicer povedo, da bi v resnici radi bolje, globlje razumeli
računalniško kodo, sklepanje, rešitev, a da se večinoma zadovoljijo s prvo rešitvijo
in s približnim razumevanjem - bolj ugibanjem.
Človek bo torej še zmeraj rabil za celostni razvoj in varno samozavestno življenje
vsa relevantna vedenja in spretnosti - od preživetja v naravi (pridelava hrane,
kurjenje ognja ...) do razumevanja, kako mu pri tem lahko pomaga gruča računalniških
orodij - kako jih varno in logično uporabimo v svoj prid in ne zgolj, da z ugibanji iščemo
rešitve na prvo žogo. Še zmeraj bomo rabili nekoga, ki bo znal razložiti, kako
razumeti odgovore AI, sploh ko gre za kompleksnejša, strukturirana vprašanja in odgovore.
Torej, recimo ChatGPT še zmeraj potrebuje človeka z znanjem in pravilnimi 
ali vsaj s smiselnimi ocenami željenega rezultata. Torej, za preživetje bo še zmeraj
potreben dober pedagog, učitelj, profesor, razumen prijatelj, starš ...
A obstaja še druga možnost - kombinacija obojega bo morebiti dala boljše rezultate.
Tudi to se nakazuje v komunikaciji s študenti. Kaj konkretno mislim? 
Morebiti pa bo nova pedagogika v navezavi na AI znala hitreje in bolje pomagati odraščajočim človečkom, učencem, študentom,
zakaj ne tudi starejšim -
recimo, da jim AI lahko pomaga tam, učencem pri snovi, kjer v šoli učitelj ni bil uspešen
 - dajmo se presenetiti. Problem do danes je bil, da mnogo otrok v stiski večinoma ni imelo
nobenega v bližini, ki bi ga lahko kaj vprašali, ki bi jim snov še enkrat razložil na drug način, 
si zanje vzel čas.
Sedaj pa se sama moč računalniških algoritmov zdi, 
kot nek nov in nevtralen potencialni inštruktor, ki je zmeraj na voljo in
je praktično skoraj "zastonj" in tudi ne zavija oči, če otrok postavlja 
"banalna" vprašanja. Najbrž ne vsem - žal - a mnogim učencem bo AI lahko zelo pomagala
(če smo iskreni, že pomaga - leto 2025). 
Povedano bi lahko veljalo tako za učenje jezikov, kot recimo za učenje matematike, pozneje fizike,
kemije, biologije, seveda informatike, spretnosti preživetja v in z naravo, tudi pri izzivih v službi ...
Ne spomnim se, da bi se veliko novotarij tako hitro prijelo kot AI, morebiti svetovni splet, ki je seveda 
osnova odprte umetne inteligence, družbe. AI v veliki večini seveda črpa rešitve iz svetovnega spleta (dela na mesto nas),
algoritme za pisanje programskih kod pa ima seveda že vgrajene. Do določene mere se AI zna tudi sam popravljati,
korigirati, nadgrajevati, kar je 
izjemna pridobitev. A na prvem mestu gredo vse pohvale ekspertom 
(pobudnikom, računalničarjem, verigi inženirjev in raziskovalcev, ki razvijajo
računalniško tehnologijo), ki stojijo za AI - moj velik poklon in Velika HVALA vsem, žal večinoma
anonimnim strokovnjakom! 
Poklon tudi družbenemu dogovoru, konsenzu zahodnega sveta - odprti demokraciji tržnega gospodarstva - ki je to omogočila,
omogoča. Zlorabe pa so žal tako večni spremljevalec napredka, tako kot so bolezni večne
spremljevalke ŽIVLJENJA.
Za uporabo računalniških tehnologij velja podobno kot za vsa ostala področja našega življenja,
ustvarjanja, za nove tehnologije, za sveža znanstvena spoznanja - 
uspešni rezultati uporabe so v prvi vrsti odvisni od zmernosti, smiselnosti, 
logičnosti, premetenih kombinacij pri vključitvi (recimo informatike) v življenje, v delovne, 
raziskovalne procese, 
v pedagoške prakse, v lajšanje vsakdana ...
 Tudi za sodobno izjemno zmogljivo
informatiko velja, da jo lahko uporabimo tako za dobre, kot tudi za slabe namene. Če bi bilo
kaj drugače - to ne bi bilo več od človeka ... A vsak se (recimo) sam odloča na kateri strani
uporabe umetne inteligence bo sodeloval - na ustvarjalni ali na strani zlorabe. 
A vrnimo se v razloge, zakaj se je svetovni splet sploh razvili. Svetovni splet je, glede na opisan razvoj, na nek način nezakonski sin mame astronomije, poletov v vesolje (... leta 1957 je izstreljen Sovjetski Sputnik, začne se tekma za vesolje med Sovjeti, Američani in tehnološki informacijski odgovor ZDA na Sovjetski preboj je bil silovit in se je zrcalil tudi v hitrem razvoju komunikacije med računalniki, v razvoju interneta ...).
Glede zgodovine interneta in spletnih orodij pa velja, kot za vsak zgodovinski mejnik, citirati misel Alana G. Grossa: 'Odkritje ni zgodovinski dogodek, ampak naknadna družbena presoja.'

Za astronomski krožek: ZORKO Vičar
E-POŠTA, RFC-822: Zorko.Vicar@guest.arnes.si