Babilonci so teden vpeljali preko nebesnih teles in sicer
na naslednji način:
Sedanja evropska imena za dneve v tednu razodevajo, kateremu nebesnemu božanstvu
je bil posvečen kateri dan v tednu.
Astronomija in zametek koledarja
Dolžina dneva in letni časi, sever, jug.
Beseda koledar ima izvor v latinski besedi "kalendae" prvi dan v mesecu
(lahko pomeni tudi mlado Luno).
Koledar sestavljajo pravila, kako organiziramo čas, dneve v
določene intervale, recimo v tedne, v mesece, v leta. Koledar je časovni števec, ki
pomaga urejati socialno, administrativno, religiozno, ekomsko življenje
ljudi. Vsak zapis dneva v koledarju predstavlja datum, ki je enolično določen (neponovljiv,
recimo z zaporedjem: leto, mesec, dan ['2011-06-14'] ).
Danes je skoraj ves svet sprejel koledar, ki je vezan na periodično
pot Zemlje okrog Sonca - če smo še bolj natančni, na ponovitev letnih časov.
Ljudje namreč želimo vedeti kdaj sejati in kdaj žeti, kdaj podirati drevje,
kdaj graditi, kdaj kositi, ... in o tem bistveno odločajo letni časi,
ki so posledica nagnjenosti Zemlje za 23,5 °
glede na normalo ravnine (ekliptike) - po
kateri potuje Zemlja okrog Sonca.
Letni časi.
Kot smo že omenili, pa je koledar lahko vezan tudi na periodično gibanje
Lune, Venere, ostalih nebesnih teles, itn, a so ti koledarji s stališča letnih časov
precej bolj nerodni. Torej če smo odprtih oči in misli, vidimo,
da v naših geografskih širinah,
narava (rastline, živali) "upoštevajo"
zgolj koledar višine Sonca, to je letnih časov. Moderni
človek je tukaj morebiti ena mala "napaka", saj si želi tudi pozimi
poletja in se zaradi te želje kdaj zelo neprimerno vede.
Še zanimivost -
določena ljudstva so štela za leta tudi obdobja
med dvema padavinskima dogodkoma, od dežja do dežja
- kar pa danes mnogi napačno
zastopijo. Recimo, ko v kaki stari knjigi
puščavskih ljudstev preberejo,
da je nekdo pred tisoče leti živel dvesto ali več let, se iz tega norčujejo
- a v resnici to pomeni, da je v življenju dotična oseba doživela
približno toliko padavinskih obdobij in ne Sončevih let.
Bližje ekvatorju so tudi letni časi manj izraziti in ni bilo potrebe po
štetju Sončevih let.
Oglej si animacijo zahoda Sonca - kaj opazimo, če večkrat letno
spremljamo zahod Sonca iz istega kraja? Označite si točke zahoda ...
Zapisani koledarji segajo
dobrih 4000 let pr. Kr.
Pojav koledarja in njegove reforme kažejo, da je bilo
življenje na Zemlji zadnjih 10000
let (po zadnji ledeni dobi) zelo stabilno - kjub
slikanju zgodovine, kot zgodovine vojn in trplenja.
Znanje je kljub vsem "zapletom" prehajalo iz civilizacije na civilizacijo,
iz roda v rod.
Egipčani so bili verjetno med prvimi, ki so sprejeli in zapisovali koledar
na podlagi periodičnega
navideznega (letnega) gibanja Sonca. Preko Sonca in tudi zvezde Sirij,
so vedno pravilno napovedali poplave Nila in to
na nekaj dni natančno.
Na podlagi natančnega spremljanja neba, so uvedli 365-dnevni koledar
- leto
4236 pr. Kr. pa je najverjetneje najstarejše zabeleženo leto v zgodovini
pisane besede.
Egipčani pa so naredili še korak naprej - iz Sotisove (Sirijeve) periode 1460 let
(vzhod, pojav Sirija pred Soncem na jutranjem nebu je bil pomemben za
najavo poplav Nila,
v tem Sotisovem obdobju se koledarski dogodki, letni časi,
spet ponovijo glede na lego Sonca - v 365x4 leta = 1460 )
so spoznali, da je Sončevo leto dolgo 365 dni in še
6 ur (danes vemo, da je dobrih 11 minut manj).
To je bil izjemen dosežek, a svojega koledarja niso nikoli
reformirali s prestopnimi leti. To so storili "šele" Aleksandrijci v
zatonu starega Egipta in sicer 7. marca 238 pr. Kr.
Približno 200 let pozneje (45 pr. Kr.) pa so to pravilo privzeli
v julijanskem koledarju,
z uvedbo prestopnih let (4x6ur=24ur=1dan,
vsako četrto leto so dodali ena dan).
To je obdobje vladavine rimskega vojskovodje in reformatorja Gaja Julija Cezarja.
Strokovna zasluga za uvedbo tega koledarja pa gre tudi Grku Sosigenu,
ki je prišel v Rim v Kleopatrinem spremstvu učenjakov Muzeona.
Tudi julijanski koledar ima kar veliko napako (primerjajte veljavni
in julijanski koledar),
saj leto ni dolgo točno 365 dni in
6 ur, ampak, kot že rečeno, dobrih 11 minut manj.
To razliko je dokaj dobro upošteval
Gregorijanski koledar.
Gregorijanski koledar v 400 letih izpusti tri prestopna leta
in jih šteje kot navadna (zavrže odvečne tri dni).
To so leta, katerih letnice se na koncu pišejo z dvema ničlama
(prehodi med stoletji) -
so sicer deljiva s 4, a niso deljiva s 400 (ostanek ni nič) - leta 1700, 1800 in 1900 niso
bila prestopna, leto 2000 pa je bilo, ker je deljivo s 400.
Prenovljen koledar je vpeljal papež Gregor XIII.
Mesec oktober so leta 1582 "skrajšali" za 10 dni - dnevu 4. 10. 1582 (četrtek) je sledil datum 15.10. 1582 (petek).
A tudi temu koledarju se v dobrih 3000 letih nabere napaka enega dneva - zaenkrat se ne bomo sekirali.
Ni problem toliko v izdelavi boljših in boljših koledarjev, problem je zmeda,
ki jo taka koledarska reforma lahko prinese - že sedaj imamo kar nekaj
težav glede julijanskega in gregorijanskega koledarja.
Kaj smo povzeli po ljudstvih iz Mezopotamije?
Zakaj ima krog 360 stopinj, zakaj ne 100 stopinj? Zakaj ima stopinja
60 minut in minute 60 sekund?
Krog s 360-stopinjsko razdelitvijo je star približno 4400 let.
Poglejmo v zgodovino, v čase starih ljudstev (Sumerci,
Akadčani in Babilonci), ki so živeli v Mezopotamiji (danes jug Iraka).
Ta ljudstva so iznašla pisavo, opazovala so nebo, planete,
in razdelila krog na 360 delov.
Okoli 3000 pr. Kr. so vpeljali pisavo.
Koledar so poznali že vsaj leta 2400 pr. Kr. -
leto so delili na 12 mesecev po 30 dni, to je 360 dni.
Babilonci so najverjetneje že poznali sončno uro.
Opazovali, spremljali so Sonce, Luno in pet vidnih planetov
(Merkur, Venera, Mars,
Jupiter in Saturn)
- tudi z namenom napovedovanja bodočnosti.
Dogajanja na nebu niso poskušali razumeti preko fizikalnega modela, a
vendar so dojeli pot Sonca po nebu kot krožno (ciklično) in hkrati izmerili,
da Sonce potrebuje približno
360 dni za letni obhod (gledano iz Zemlje).
Tako smo torej dobili 360-stopinjski krog.
To se je verjetno zgodilo 2400 pr. Kr.
Okoli leta 1500 pr. Kr. so
Egipčani dan razdelili na 24 ur,
a so dolžino ur spreminjali glede na letne čase.
Grški astronomi so ure izenačili. Med 300 in 100 pr. Kr.
so Babilonci razdelili uro na 60 delov - minut
in minuto na 60 sekund. Osnova njihovega številskega sistema
je bila številka 60 (sexagesimal numeral system), njihov številski sistem
tako, preko geometrije in radelitve časa, živi naprej v naš čas.
Mogoče ima za nas, ki smo navajeni desetiškega sistema, krog s 100 stopinjami ali celo 400, smisel,
toda babilonska številska osnovna 60 in 360 stopinjski krog je astronomsko in matematično smiselna razdelitev,
ki se je oklepamo še po 4400 letih. Enako velja za število dni v tednu (7)
in delno za poimenovanja dnevov v tednu.
Če povzamemo - zakaj smo krog razdelili
na 360 stopinj(?) - to je zaokroženo
število dni v letu, ko Zemlja naredi en krog, obhod,
okrog Sonca.
Še beseda o šestdesetinskem številskem sistemu (sexagesimal numeral system)
Številka 60 se da imenitno razčleniti, ima 12 deliteljev
in sicer {1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, 30, 60} od katerih so delitelji
dve,
tri in pet praštevila. S tako veliko deliteljev se ponudi
veliko konbinacij, ki vključujejo šestdesetinski številski sistem.
Na primer - ura
je enakomerno razdeljeno na 30 minut, 20 minut, 15 minut, 12 minut,
10 minut, šest minut, pet minut, itn. Šestdeset je najmanjše število,
ki je deljivo z vsako številko od 1 do 6.
Velja 60 = 1 × 60 = 4 × 3 × 5 = 2 × 6 × 5.
ZAKAJ IMA TEDEN 7 DNI, POIMENOVANJE DNEVOV?
Skupaj s
Soncem in Luno sestavlja pet planetov,
vidnih s prostim očesom (Merkur, Venera, Mars, Jupiter, Saturn), sedem
najsvetlejših
periodično premikajočih se nebesnih teles glede na zvezde.
Babilonci so jih imeli za
božanstva, vsakemu izmed njih so posvetili en dan in so
to brez konca ponavljali. Tako
so ustvarili tudi našo nepretrgano verigo tednov.
Italijanska imena (pa tudi podobna francoska) lunedi,
martedi, mercoledi, giovedi, venerdi razodevajo,
Pravijo, da so imeli tudi astronomski stolpi
Babiloncev po sedem nadstropij.
Zgoraj je današnja skica (ni v merilu)
podobe Sončevega sistema.
Stara ljudstva so poznala samo 5 planetov, ki se vidijo
s prostimi očmi
(Merkur, Venera,
Mars, Jupiter in Saturn).
Ker zvezde v času človeškega življenja
zadržijo svoje lege na nebesnem svodu,
planeti pa se očitno premikajo med zvezdami (Jupiter
naredi obhod okrog Sonca približno
v 12 letih in se v eneme letu premakne med zvezdami približno za 360°/12
= 30°, torej zamenja ozvezdje),
so Grki planete poimenovali kar "potepuhi".
"Planétes" v grščini namreč pomeni popotnik, lahko tudi potepuh, itn.
Zgornja animacija lepo razloži premik planeta (Saturna)
na zvezdnem ozadju (klikni osveži - refresh ali kar tipko F5).
Navigacija (orientacija) glede na položaj Sonca in
ostalih zvezd
ŠČITONOSEC Prvi in nekaj časa edini, ki je svoj učeni glas povzdignil v prid Galileia, je bil Johannes Kepler. Bil je tudi najmočnejši glas, saj je Kepler nosil mesto prve avtoritete v astronomiji, pa ne zaradi svojih dveh zakonov o gibanju planetov, temveč zaradi mesta imperialnega matematikusa in Brahejevega naslednika. Kepler je prve vesti o Galilejevih odkritjih dobil okoli 15. marca 1610. V tednih po tem je nestrpno čakal na podrobnejše novice. Prve dni aprila je imperator dobil izvod zvezdnega sla, ki je bil pravkar natisnjen v Benetkah in Keplerju je bilo dobrohotno dovoljeno, da si ga ogleda in nahitro prelista. 8. Aprila je končno dobil izvod od Galileja s prošnjo za mnenje. Galileo ni nikoli odgovoril na Keplerjeve goreče prošnje za mnenje o njegovih knjigah Mysterium in Novi astronomiji, ki mu jih je poslal. Galileo se ni niti potrudil, da bi na Keplerja naslovil osebno prošnjo, temveč jo je ustno povedal toskanski ambasador v Pragi, Julian de Medici. Čeprav Kepler ni bil v stanju, da bi preveril Galilejeva odkritja, saj ni imel daljnogleda, je njegovim trditvam slepo zaupal. Navdušeno in brez oklevanja se je v sporu ponudil kot »ščitonosec« - on, Imperialni matematikus, za do predkratkim neznanega italjanskega učenjaka. To je bila ena najbolj plemenitih gest v analih znanosti. Kurir je iz prage v Italijo odpotoval 19. aprila. V enajstih dneh, ki jih je imel Kepler na voljo, je napisal pamflet Pogovori z nebesnim slom v obliki odprtega pisma Galileju. Naslednji mesec so pamflet tiskali v Pragi in piratski prevod se je kmalu nato pojavil v Firencah. Prav tako podporo je v tistem trenutku potreboval Galileo. Teža Keplerjeve avtoritete je odigrala pomembno vlogo pri zasuku bitke v njegov prid, kar kaže tudi Galilejeva korespodenca. Nestrpno je želel zapustiti Padovo, da bi postal dvorni matematik Cosima de Medici, velikega toskanskega vojvode, v čigar čast je Jupitrove satelite poimenoval »Medičejske zvezde«. V njegovi prošnji za to mesto izstopa Keplerjeva podpora. »Vaša ekselenca, vedeti morate, da sem prejel pismo, bolje rečeno osem strani dolgo razpravo Imperialnega matematika, ki potrjuje vsako podrobnost v moji knjigi, brez najmanjšega dvoma ali nasprotovanja čemerkoli. In lahko vrjamete, da bi od vsega začetka na enak način govorili tudi vodilni učenjaki v Italiji, če bi bil jaz v Nemčiji ali kje daleč stran.« Toda medtem, ko se je Galileo s Keplerjevim pismom hvalil Velikemu vojvodi in drugim, se Keplerju ni niti zahvalil. Poleg strateške vloge v kozmološkem spopadu je Pogovor z zvezdnim slom brez velike znanstvene vrednosti. Bere se ga kot baročno arabesko, kot okraske okoli trdega jedra Galilejeve razprave. Kepler je instiktivno začutil »krog resnice« v Zvezdnem slu in to naj bi bilo zanj dovolj. Ne glede na to, kaj je Galileju zameril zaradi njegovega predhodnega obnašanja, se je čutil poklicanega »da se vrže v prepir« za resnico, Kopernika in pet popolnih geometrijskih teles. Potem ko je končal promotejsko delo z Novo astronomijo, je ponovno zapadel v mistični somrak pitagorejskega vesolja, zgrajenega okoli kock, tetraedrov, dodekaedrov in tako dalje. To je tudi vodilni motiv njegovega dialoga z Zvezdnim slom, omenjene niso niti eleptične orbite, niti prvi niti drugi zakon gibanja planetov. Njihovo odkritje je zanj pomenilo le utrodljiva stranpota pri lovu za fiksno idejo. Profesorji Magini, Horky in celo Maestlin, ki so živeli v sovražnem vzdušju, niso mogli vrejeti svojim ušesom, ko so slišali, da Kepler poje hvalnico Galileju. Poskušali so odkriti kako skrito bodico v Keplerjevi razpravi. Škodoželjno so uživali v tistem delu, kjer Kepler pokaže, da je princip daljnogleda že dvajset let pred Galilejem orisal Italjan Giovanni Della Porta, kakor tudi sam Kepler leta 1604 v delu o optiki. Ker pa Galileo ni izrazil prvenstva pri izumu daljnogleda, mu Keplerjeva zgodovinska ekskurzija ni mogla škodovati. Poleg tega je Kepler poudaril, da sta Della Porta in on pisala o zadevi le teoretično »kar ne more zmanjšati slave izumitelja, pa kdor si že to bodi. Kakor vem, vodi dolga pot od teoretičnega načela do praktičnih dosežkov, od Ptolomejeve omembe Antipodov do Kolumbovega odkritja Novega sveta, in še daljša od inštrumentov iz dveh leč, ki so v uporabi v tej deželi, do naprave, s katero si, o Galileo, prodrl v samo nebo.« Kljub vsem nasprotovanjem je Keplerjeva disertacija spodbudila nekatere Galilejeve nasprotnike, da so pogledali skozi izboljšane daljnoglede, ki so bili že na voljo. Prvi med konvertiti je bil jezuit Clavius. Kasneje rimski jezuiti niso le potrdili Galilejevih opazovanj, temveč so jih bistveno izboljšali. ORBITI SE RAZIDETA Galilejev odziv na Keplerjevo uslugo je bila popolna tišina. Toskanski ambasador na dvoru je Galileju svetoval, naj Keplerju pošlje daljnogled, da bi odkritja, ki jim je vrjel na besedo, ta preveril vsaj »post factum«. Galileo tega ni storil. Daljnoglede, ki so prišli iz njegove delavnice, je podaril različnim aristokratskim pokroviteljem. Mesece po Keplerjevi disertaciji se je spor o Galilejevih odkritjih razvil do viška in prijatelji so Keplerju očitali, da je besedo zastavil za stvari, ki jih sam ni videl. Niti en sam ugleden astronom v tem času ni potrdil obstoja Jupitrovih lun. 9. Avgusta je ponovno pisal Galileju »...V meni ste vzbudili veliko željo, da bi videl vaš inštrument, da bi tudi sam, tako kot vi, užival v nebesni predstavi. Najboljši inštrumenti, ki jih imamo na razpolago, povečajo vsega desetkrat, drugi komaj trikrat...« Pisal je tudi o svojih opazovanjih Marsa in Lune in tudi o perečem vprašanju, ki se je dotikalo Jupitrovih satelitov: »Sprašujem se, kako je mogoče, da številni zanikajo njihov obstoj, vključno s tistimi, ki imajo daljnoglede... Potemtakem vas prosim, moj Galileo, čimprej mi imenujte priče. Glede na pisma, ki ste jih pisali drugim, sem spoznal, da vam takih prič ne manjka. Toda sam ne poznam nikogar razen vas...« Tokrat je Galileo pohitel z odgovorom, saj se je očitno prestrašil, da bo izgubil najmočnejšega zaveznika: »Padova, 19. avgust 1610. Prejel sem vaša pisma, moj nadvse učeni Kepler. Na prvo, ki ste ga že objavili, bom odgovoril v drugi izdaji mojih opazovanj. Medtem bi se vam rad zahvalil, da ste bili prvi in skoraj edini, ki ste povsem sprejeli moje trditve, čeprav niste imeli nobenega dokaza zanje, zahvaljujoč le vašemu čistemu in plemenitemu duhu.« Galileo nato Keplerju pove, da mu svojega daljnogleda ne more posoditi, ker ga je dal Velikemu vojvodi, ki ga je želel »razstaviti v svoji galeriji kot večni spomenik med največjimi dragocenostmi.« Navedel je številne izgovore glede izdelave inštrumenta enake kakovosti in zaključil z medlo obljubo, da bo, najhitreje kot je mogoče, naredil nove in jih » poslal prijateljem«. Kepler ga ni nikoli dobil. V nadaljevanju se je tudi dotaknil Keplerjeve prošnje po očividcih obstoja jupitrovih satelitov, a ni navedel imena niti enega astronoma. »V Pisi, Firencah, Bologni, Benetkah, in Padovi so številni videli Medičejske zvezde, a so tiho in oklevajo.« Namesto tega je imenoval Velikega vojvodo in še enega člana družine Medičijev (od njiju bi težko pričakovali, da bi zanikali obstoj zvezd, ki nosijo njuna imena). »Kot dodatnega očividca ponujam sebe, ki mi je naša univerza dala doživljensko plačo 1000 florinov, kakršne ni imel noben matematik, in ki jo bom dobival, tudi če nas bodo Jupitrove lune ogoljufale in izginile.« To je bilo drugo in zadnje pismo, ki ga je Galileo pisal Keplerju ...Kako aktualno zvenijo podrobnosti iz razmerij med raziskovalci izpred 400 let. Dotaknimo se še zadnjih treh tem, oziroma naslovov: "Iz takšne smo snovi kot zvezde", nastanek vesolja in "Arheoastronomija in arheologija v Sloveniji".
Zamislimo si kar se da preprost model vesolja, oziroma fiziko zvezd.
Še prej, v nekaj stavkih, ponovimo sile med atomskimi delci.
Atom (eden izmed stabilnih gradnikov našega materialnega sveta,
velikost atoma je okrog 10-10 m)
si v splošnem predstavljamo kot majčekono jedro protonov (+), lahko v družbi nevtronov,
okrog jedra pa se podijo "oblaki" elektronov (-).
Nabiti delci istega predznaka se odbijajo, sile jih silijo narazen
(negativni elektroni se odbijajo,
pozitivni protoni se med sabo odbijao). Delci različnih predznakov
pa se privlačijo - vsak se spomni iz šole, da se proton (+) in elektron (-)
privlačita. Verjamem pa, da so nam v šolah večinoma
zamolčali navidezni paradoks (pozabili povedati) in sicer
- zakaj pa lahko v atomskem jedru vztraja
več protonov skupaj, čeprav se protoni med sabo odbijajo.
Razlog za "ljubezen" med protoni v atomskem jedru je, da poleg odbojne sile,
obstaja še močna jedrska sila, ki pa prevlada odbojno silo, če se delci dovolj
približajo drug drugemu
(na radaljo velikosti atomskega jedra, 10-15m,
kar je približno 10.000-krat manj od premera atoma). Ta groba ponovitev
vedenja iz sveta atomov, nam bo pomagala do razumevanja našega sveta iz
perspektive dogajanja
v vesolju.
Vrnimo se torej k preprostemu modelu vesolja, zvezd - postavimo se v vlogo
kreatorejv.
Vzemimo oblak vodika,
skupna masa naj bo nekaj Sončevih mas (element vodik smo izbrali zato, ker ga je
v vesolju največ - kako so to ugotovili?). Plin je na začetku redek, vendar
se začne gostiti. Kaj ga gosti? Gosti ga lastna gravitacija - teža.
Znotraj oblaka je namreč zbrana velika masa,
ki z lastno silo gravitacije
krči oblak plina (kot nas pritiska sila gravitacije na Zemljo).
Posledično se, poleg večanja
gostote, viša še tlak (P),
narašča temperatura (T)...! Zvezda (zvezde) se
rojeva. Postavi se vprašanje, zakaj naraščanje temperature, gostote,
tlaka ne gre v "neskončnost". Odgovor bomo poiskali recimo pri odbojnih
silah med atomi, tudi v sevalnem tlaku, ki se sprosti v središču zvezd pri
(fuziji) zlivanju lažjih, recimo vodikovih, jeder v težja jedra,
npr. helij (fuzijo
znamo sprožiti tudi na Zemlji, vendar na žalost večinoma v
nekontrolirani
obliki eksplozije vodikove bombe - fuzijske reaktorje [tokamake]
zaenkrat gradimo zgolj za eksperimentalne namene).
Zakaj se zlivanje jeder sploh zgodi? Uporabimo vedenje, ki smo ga zapisali
nekaj stavkov nazaj.
V središčih zvezd, oblakov plina, se pritisk, temperatura
(temperatura v sredici Sonca je okrog 15 milijonov
K in tlak 1016 Pa) in s tem hitrost
atomskih delcev, tako povečajo, da odbojne sile med jedri več ne
zadržujejo jeder
ločenih, ampak se jedra atomov približajo do tako majhne razdalje,
da prevlada močna jedrska sila (nad odbojno), ki lažja jedra poveže v večja.
Med zlivanjem, združevanjem, jeder pa se zgodi še en pomemben pojav.
Po združevanju dobimo (zelo poenostavljeno povedano),
recimo iz vodikovih jeder, helijevo jedro (He), ki vsebuje 2 protona in 2 nevtrona.
A 4 združena vodikova jedra v helijevem jedru imajo zaznavno manjšo maso
kot ločena jedra. Razlika mase je dm = masa_heleija - 4 x masa protonov.
Temu pojavu pravimo tudi masni defekt.
HeBurning.GIF |
CNO.GIF |
Pred očmi astronomov se torej rojevajo nove zvezde in "umirajo" stare (nimajo več jedrskega goriva). Meritve, ki so nam dostopne, potrjujejo naš modelček, ki išče ravnovesje med gravitacijsko in jedrsko energijo.
Zdaj bi vsaj v grobem znali pojasniti odkod zvezdam (sredicam galaksij) visoki tlaki, temperature, ogromne sevalne moči... Marsikaj smo zanemarili, recimo vpliv mase na življenje zvezd itn., vendar nam gre tukaj predvsem za preprost model - princip.
j = L/(4*p*R2) = s*T4
Lson/(4*p*Rae2) = Lzve/(4*p*Rnp2)
- iz zgornje zveze sledi: Rnp = Rae(Lzve/Lson)1/2
Primer, zvezda s 25% izseva Sonca bo imela srednji del naselitvenega področja
na razdalji okrog 0.50 ae od jedra, zvezda z dvakratnim izsevom Sonca pa
na razdalji 1.4 ae.
Dr Frank Drake (rojen 1930. ZDA, astronom, poda enačbo civilizacij,
ustanovitelj projekta SETI -
Search for Extraterrestrial Inteligence).
Dr Frank Drake, 1960/61 - Univerza v Kaliforniji, oceni število
vesoljskih civilizacij,
ki eksistirajo vzporedno z našo civilizacijo v naši galaksiji in bi morebiti
z njimi lahko komunicirali:
N = R* x f_p x n_e x f_l x f_i x f_c x L * R* = 10/leto (10 zvezd se formira na leto v naši galaksiji) * f_p = 0.5 (polovica novih zvezd formira planete) * n_e = 2 (2 planeta na zvezdo sta primerna za razvoj življenja) * f_l = 1 (100% vsi planeti razvijejo življenje - se razvije) * f_i = 0.01 (1% jih razvije inteligentno življenje) * f_c = 0.01 (1% od teh razvije zmožnost komunikacije) * L = 10,000 let (trajale bodo 10 000 let) Drake dobi vrednost: N = 10 × 0.5 × 2 × 1 × 0.01 × 0.01 × 10,000 = 10.0 Torej skupaj bi naj bilo 10 civilizacij v naši galaksiji, ki bi se morebiti lahko sporazumevale. Problem so razdalje - 100 000 sv. let je premer naše galaksije, gostota inteligentnih bitij pa je tako majhna, da je zelo mala verjetnost, da se v obdobju razcveta zaznamo (hitrost elektromagnetnih valov je namreč "samo" 300 000 km/s)Nastale so različne ocene, več informacij najdemo na:
N = R* x f_p x n_e x f_l x f_i x f_c x L * R* = 6/leto (10 zvezd se formira na leto v naši galaksiji) * f_p = 0.5 (polovica novih zvezd formira planete) * n_e = 2 (2 planeta na zvezdo sta primerna za razvoj življenja) * f_l = 0.1 do 0.33 (10 do 33% planetov razvije življenje) * f_i = 1*10-7 (0.00001% jih razvije inteligentno življenje) * f_c = 0.01 (1% od teh razvije zmožnost komunikacije) * L = 420 let (trajale bodo 420 let), ali od leta 1938, to je 2007-1938 = 69 let R* = 6/leto, f_p = 0.5, n_e = 2, f_l = 0.33, f_i = 1×10-7 , f_c = 0.01, in L = 69 let N = 6 × 0.5 × 2 × 0.33 × 1×10-7 × 0.01 × 69 = 1.3 ×10-7 = 0.0000001Ocena o številu planetov v celotnem Vesolju, podobnih Zemlji, je približno N = 5 * 1015 (se spreminja glede na nove meritve). Ocena razdalje med njimi:
Startna opora je kot vedno kvantna teorija.
Ena od možnih posledic Heisenbergovega
principa nedoločenosti
je, zmožnost nastanka nekaj energije iz "niča".
Načelo nedoločenosti v kvantnem svetu določa,
da je nemogoče istočasno poznati s poljubno natančnostjo
določene pare spremenljivk, kot sta na primer lega ali gibalna količina
izbranega telesa, oziroma natančneje delca,
recimo za energijo in čas bi naj veljalo:
V izrazu se pojavi dilema definicije, interpretacije časa.
"h" je Planckova konstanta,
h = 6,62606896(33) 10-34 Js, h nastopa recimo v
izrazu za energijo "delcev" svetlobe, fotonov:
Lečenje in uklon svetlobe ob masivnih objektih je predvideval tudi Albert Einstein (1879 – 1955) v svoji splošni teoriji relativnosti. | Gravitacijska leča je masivno telo ali sistem teles, ki zaradi svojega gravitacijskega polja ukrivlja pot elektromagnetnemu valovanju (lahko svetlobi). Podobno ukrivlja pot svetlobi navadna optična leča. Kot masivno telo lahko nastopa jata galaksij ali podobno telo z veliko maso. Rezultat lečenja je, da zaznamo več slik istega telesa, slike so lahko ukrivljene, itn. |